februari
2021

Storingen bij online toetsen Fontys, tentamens wel afgemaakt

Fontys-studenten hebben vorige week dinsdag last gehad van een storing tijdens een online toets. Uitgezocht wordt nog welke gevolgen dat heeft voor de beoordeling van de toetsen.

Ten tijde van de storing waren 181 studenten bezig met hun toets. Het betreft studenten van Fontys Paramedische Hogeschool, Academy for Creative Industries en de Hogeschool Techniek en Logistiek. Niet duidelijk is hoeveel van hen precies last hebben gehad van de storing. Allen hebben hun toets kunnen afmaken.

Controle op fraude
De storing zat in ProctorExam. Dit programma Marja Versantvoortstelt surveillanten van Fontys in staat om studenten tijdens hun toets live op een beeldscherm te controleren op fraude. Die dinsdag verscheen er steeds een pop-up in beeld, die studenten verzocht hun beeld met de surveillant te delen. Na een uur was dit euvel verholpen.

“Gelukkig heeft het programma ook een chatfunctie. Surveillanten konden daarmee de studenten geruststellen”, aldus Marja Versantvoort. Vanuit de Fontys Dienst Onderwijs en Onderzoek is zij projectleider digitale kennistoetsen.

Update is boosdoener
Na onderzoek bleek dat een bug in een update van ProctorExam de boosdoener was. Het bedrijf loste het probleem op door de oude versie zolang in te schakelen.

Surveillanten kregen die dinsdag eveneens sommige studenten niet in beeld, maar een zwart scherm. Mogelijk is dat veroorzaakt doordat de avond ervoor studenten na hun toets ProctorExam niet hadden afgesloten, met overbelasting als gevolg. Een surveillant kan namelijk maar tien studenten tegelijk bekijken.

Wel opnamen gemaakt
Versantvoort: “Dat was na een half uur verholpen. ProctorExam heeft dit inmiddels opgelost door de toets voortaan automatisch af te sluiten als een student tijdens de toets 60 minuten inactief is. Het gaf ons het vertrouwen om het programma ook de rest van de toetsweek in te zetten.”

In de meeste gevallen is het wel gelukt om opnamen van de betreffende studenten te maken. Achteraf beoordelen op fraude was daardoor toch mogelijk.

Volgens de Gisa de Jongeprojectleider is nog niet duidelijk of de examencommissie een uitspraak heeft gedaan over de gevolgen voor de studenten van wie geen opnamen zijn gemaakt. In het uiterste geval kan een toets ongeldig worden verklaard.

Stoppen met proctoring
De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) zegt vele klachten van studenten te krijgen over proctoring en roept het hoger onderwijs op ermee te stoppen. De bezwaren hebben vaak betrekking op technische mankementen en een gebrek aan privacy.

Door het gebruik van geautomatiseerde besluitvorming over fraude – de ‘anti-spieksoftware’ – zijn volgens de vakbond bovendien al honderden studenten onterecht als verdachte bestempeld. Fontys maakt daar geen gebruik van en laat surveillanten dus live de situatie beoordelen.

“Ermee stoppen zou grote gevolgen hebben voor de studenten”, zegt Gisa de Jonge, functionaris gegevensbescherming bij Fontys. “Als we geen alternatieven in kunnen zetten, is studievertraging het gevolg. Of getuigschriften waaraan mag worden getwijfeld omdat we niet op fraude hebben kunnen controleren.”

Volgens Versantvoort onderzoekt de projectgroep digitale kennistoetsen of en hoe online proctoring ook in de toekomst kan worden ingezet. Op dit moment vindt het grootste deel van de toetsen nog steeds offline op de campussen plaats. [Tim Durlinger]

CB
February
2021
Het online proctoring mag nooit, maar dan ook NOOIT, een vervanging worden van fysieke toetsen. Los van het feit dat je met online proctoring (als examenkandidaat) alle kanten op kan, is het voor iedereen beter om toetsen op een fysieke locatie te maken.