's-Hertogenbosch,
22
januari
2020
|
10:28
Europe/Amsterdam

Stoomcursus omgaan met autistische studenten

Een soort stoomcursus van acht bijeenkomsten moet binnen Fontys Hogescholen zorgen voor meer expertise over het omgaan met autistische studenten. “Niet iedereen heeft de tijd om zich twee jaar lang via een master te specialiseren in autisme, terwijl er wel veel naar vraag is.”

Het Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (Fontys OSO) begint daarvoor op 12 februari een pilot.

Autisme zorgt voor complexe en soms onvoorspelbare situaties, weet Ilonka van der Sommen uit ervaring. Zij is ‘practitioner autisme’ en medewerker van Fontys OSO, dat onderwijsprofessionals opleidt voor onder meer speciaal onderwijs.

Vast onderdeel
In de praktijk blijkt dat docenten vaak niet weten hoe ze met studenten met autisme moeten omgaan. “Daarom zoeken veel professionals binnen Fontys naar scholing en training rond autisme”, zegt zij. “We vonden dat we voor hen meer moesten betekenen.”

Van der Sommen hoopt dat de cursus uitgroeit tot een vast onderdeel binnen Fontys OSO, en het liefst ooit Fontys-breed. Want op het hbo komen studenten met autisme steeds meer voor, stelt zij.

Groeiende vraag
“Er is een groeiende vraag naar kennis. Jongeren krijgen steeds vroeger steeds betere ondersteuning. Daardoor stromen zij vaker door naar het hoger onderwijs. En de laatste vier, vijf jaar is er veel meer aandacht gekomen voor meisjes met autisme. Voorheen was die er vooral voor jongens.”

Ze hoopt vooral dat ook Fontys-medewerkers op niet-bètaopleidingen zich aanmelden voor de cursus. “Fontys is veel breder. Ook op de lerarenopleiding bijvoorbeeld krijgen medewerkers met studenten met autisme te maken. Het is belangrijk dat we op dit gebied steeds de krachten bundelen om deze groep studenten betere kansen te bieden.”

Master vaak te duur
Ja, erkent ze, Fontys heeft al de nodige faciliteiten op dat gebied. Zo hebben de hogescholen Engineering, Toegepaste Natuurwetenschappen en ICT al langer hun eigen voorzieningen voor studenten met autisme of andere aandoeningen.

Daarnaast is er voor professionals de tweejarige deeltijdmaster Educational Needs. Toch constateerden Van der Sommen en haar collega’s bij Fontys OSO dat er het nodige te verbeteren valt.

De masteropleiding Educational Needs blijkt voor veel hogescholen binnen Fontys te duur (een instituut wil die lang niet altijd betalen voor zijn medewerkers). Bovendien duurt hij voor veel medewerkers te lang.

Van der Sommen: “Niet iedereen heeft de tijd om zich twee jaar lang te specialiseren in autisme, terwijl er wel veel vraag is naar het leren omgaan met studenten met autisme.” [Erwin Blatter]

Reacties 1 - 7 (7)
Bedankt voor uw bericht.
Fleur Besters
03
February
2020
Mooi initiatief. Zouden hier ook Eindhovense professionals aan mee mogen doen die jongeren met autisme vaker dan eerst tegenkomen in hun werk?
Ilonka van der Sommen
28
January
2020
Dag allemaal,
Zeker, het is geen kant-en-klaar product! Stoomcursus zou ik het ook niet willen noemen :-)!
Vanuit Fontys OSO werken wij al veel jaar rond autisme als breed thema zowel binnen de Master EN als ook binnen de practitioner autisme. Juist samenwerken binnen en tussen de instituten van Fontys om studentwelzijn en studiesucces te vergroten is onze drive. Samen met Jan Schrurs kunnen wij vanuit eigen ervaring en praktijk samen met docenten en studenten kijken naar de mogelijkheden en kansen! Fontys en autisme kan zeker goed hand-in-hand! Samenwerken met meerdere instituten, ik ben voor!
Joyce Thal-Mols
27
January
2020
De expertise van Ilonka op het gebied van autisme is erg welkom en ook nodig. In het kader van de-stigmatisering zou is het belangrijk om hier ook in onze taal (woordkeus) aandacht voor te hebben, dus, door niet te spreken over 'autisten' maar 'mensen met autisme', dat voelt al meteen anders, toch?
Joyce Thal-Mols
27
January
2020
De expertise van Ilonka op het gebied van autisme is erg welkom en ook nodig. In het kader van de-stigmatisering is het belangrijk om hier ook in onze taal (woordkeus) aandacht voor te hebben, dus, door niet te spreken over 'autisten' maar 'mensen met autisme'. Dat voelt al meteen anders, toch?
Ilonka
28
January
2020
Ooit was ik daar ook heel fel op....echter de "nieuwe"generatie waaronder Zjos Dekker en Bianca Toeps, Anne vd Beek leerden mij dat het niet om het woord en benaming gaat, maar om veel meer....Ik gebruik idd zelf persoon met autisme...
Viola van den Berk
27
January
2020
Inderdaad een mooi initiatief, echter is de titel wat ongelukkig gekozen. Ik zie dat Johan Theunissen ook al de opmerking heeft gemaakt.
Johan Theunissen
27
January
2020
Mooi initiatief.
Heb alleen wat moeite met de bewoording: "autistische studenten".
Is gelukkig beter dan de term "autisten", maar liever zie ik de bewoording:
"studenten met autisme".
Je bent namelijk niet je eigenschap of beperking, je hebt een eigenschap of beperking.
Ilonka
28
January
2020
Stomen is idd wat plat gezegd.
Studenten met ...kan zeker. In taal zit veel vervat, zie ook mijn andere opmerking!
thieu dollevoet
25
January
2020
Veel succes? Ik ondersteun van harte dit initiatief!
Nico Schloen
24
January
2020
Mooi aanvullend initiatief Ilonka!
En voor de volledigheid: binnen het team Studentenbegeleiding verzorgen wij reeds vele jaren en met veel succes voor vele tientallen studenten met autisme de bijzondere training 'studeren met autisme'.
Ilonka
28
January
2020
Ha Nico, Zeker er gebeurt ook al veel binnen Fontys. Het blijft een mooi streven om elkaar te vinden, ondersteunen en versterken. Dat past mooi bij de nieuwe ambities t.a.v. studentwelzijn en studiesucces!