november

Steven Vos: Deltapremie is prijs voor heel Fontys

Lector Steven Vos van Fontys Sporthogeschool heeft vandaag de Deltapremie ontvangen voor zijn onderzoek naar een actieve leefstijl. Demissionair minister Ingrid van Engelshoven reikte de prijs en bijbehorende premie van 500.000 euro uit in het Kunstmuseum in Den Haag.

“Een ongelooflijk mooie erkenning voor ons praktijkgerichte onderzoek”, stelt een trotse Steven Vos. “Het thema actieve en gezonde levensstijl krijgt hiermee extra aandacht. Heel belangrijk, want iedereen beseft inmV.l.n.r. Maurice Limmen, voorzitter Vereniging Hogescholen, Steven Vos (lector Move to Be, Fontys Hogescholen), Margie Topp (lector Kunststoftechnologie, hogeschool Windesheim), Huib de Jong (voorzitter Regieorgaan SIA).iddels, mede door de gevolgen van covid-19, dat het een zeer relevant thema is.”

Move to Be
Als Vos eenmaal begint te vertellen over het werk van lectoraat Move to Be van de Sporthogeschool in Eindhoven, raakt hij niet snel uitgepraat. Zeer uitgebreid en met passie vertelt hij over de missie van zijn lectoraat: het promoten van een actieve levensstijl voor alle leeftijdsgroepen.

“Dat doen we niet door te zeggen wat mensen moeten doen, maar door de omstandigheden zo te maken dat het voor steeds meer mensen mogelijk wordt om te bewegen.” Het lectoraat werkt hierbij op drie kennisthema’s: leren bewegen, beweegvriendelijke omgeving en stimuleren van een actieve leefstijl.

Bewegen is volgens Vos een zeer krachtige tool om mensen te verbinden en preventief zorgvragen te voorkomen. Een tool die onze maatschappij, als we hem goed gebruiken, heel veel zorgkosten gaat besparen in de toekomst.

Steven Vos
"Iedereen beseft inmiddels, mede door de gevolgen van covid-19, dat het een zeer relevant thema is"

Beweegarme samenleving
“Onze samenleving wordt steeds beweegarmer”, stelt Vos. “We zitten de godganse dag op school of werk en verplaatsen ons zo efficiënt mogelijk met auto, bus of trein. Onze fysieke fitheid holt hierdoor achteruit.”

Het gevolg is dat slechte fysieke fitheid inmiddels de vierde doodsoorzaak in de wereld is. Corona heeft dit nog eens extra onderstreept. “Bewegen heeft tal van maatschappelijke effecten maar vooral ook een knetterhard gezondheidseffect, daar moeten we mee aan de slag.”

Het lectoraat Move to Be stimuleert sinds 2013 bewegen voor alle leeftijdsgroepen door zo veel mogelijk fysieke en mentale drempels weg te halen en bewegen op allerlei manieren mogelijk te maken. In de school, in de wijk en op de werkvloer.

Basis moet goed zijn
“Onze kompasrichting is een leven lang bewegen.” Dat begint volgens Vos met motiverende gymlessen voor kinderen waarbij de nadruk ligt op beweegvaardigheid en beweegplezier. “Zo creëer je een goede beweegbasis waardoor mensen op latere leeftijd sneller gemotiveerd zijn om het sporten en bewegen weer op te pakken.”

Daarnaast richt het lectoraat zich op beweegvriendelijke wijken, nieuwe oplossingen voor de kantooromgeving en digitale ondersteuning voor (beginnende) sporters. Vaak gaat het hierbij om kleine ingrepen die toch impact hebben.

Steven Vos
"We kunnen hiermee onze aanpak grootschaliger uitwerken en bottom-up met de mensen in de wijken en in de werkomgeving aan de slag”
Steven Vos

Vos spreekt ook wel van nudging, een motivatietechniek waarbij mensen subtiel worden gestimuleerd om zich op een gewenste wijze te gedragen. Dat kan volgens hem bijvoorbeeld met een hinkelbaan op straat, met het promoten van wandelend vergaderen of door kleine speelvoorzieningen in de wijk te realiseren.

Behoorlijke zak geld
De Deltapremie, een bedrag van een half miljoen euro, komt Vos en zijn collega’s niet slecht uit. “Een behoorlijke zak geld inderdaad. We kunnen hiermee onze aanpak grootschaliger uitwerken en bottom-up met de mensen in de wijken en in de werkomgeving aan de slag.”

Nog veel belangrijk is volgens Vos dat de Deltapremie deuren opent. “Deze prijs is een erkenning voor onze aanpak: maatschappelijke vraagstukken interdisciplinair en in samenwerking met andere lectoraten, hogescholen en kennis- en werkveldpartners aanvliegen vanuit de basis.”

Vos geeft toe dat dit hoog-over klinkt, maar het is volgens hem precies de kern van het onderzoek. De Deltapremie is daarmee volgens hem een prijs voor iedereen die betrokken is bij het lectoraat en “een erkenning voor Fontys als geheel. We tonen hiermee aan dat Fontys aan de weg timmert en dat we echt maatschappelijke impact hebben.” [Ivo van der Hoeven]

Jan Bernards
Hartelijk gefeliciteerd Steven! Een mooie erkenning voor jullie goede werk!