maart
2023

Stemmen voor de waterschappen? 'Heb me er niet in verdiept'

De stembussen zijn vandaag geopend voor de verkiezingen. Er kan gestemd worden voor de Provinciale Staten en voor de waterschappen. Maar wat zijn de waterschappen eigenlijk? Weten studenten waar ze voor stemmen? Als ze dat überhaupt doen.

De waterschappen zorgen voor de aan- en afvoer van water, het zuiveren van rioolwater, het lozen van vervuild water en het onderhoud van waterkeringen zoals dijken en duinen. Sommige waterschappen, zo luidt de uitleg van de overheid, beheren ook wegen en vaarwegen.

Nienke, Merve en YoussufVeel studenten zijn hier niet van op de hoogte. Sommigen weten niet eens dat ze vandaag voor een nieuw algemeen bestuur van het waterschap in hun provincie of regio kunnen stemmen. Zoals Youssuf bijvoorbeeld, student Verpleegkunde. “Ik ben sowieso niet van plan om te stemmen vandaag, zeker niet voor de waterschappen. Ik heb me er simpelweg niet in verdiept. Dan kan ik wel op een partij gaan stemmen, maar ik heb geen idee waar die dan voor staat. Het maakt me eerlijk gezegd niet zoveel uit. Bij de vorige verkiezingen heb ik op de feestpartij gestemd.”

Twijfels
Zijn klasgenoten Nienke en Merve denken daar hetzelfde over. Ook zij geven niets om de verkiezingen of de uitkomsten ervan. Alleen Isabelle twijfelt nog of ze vandaag een bezoekje brengt aan een stembus. “Ik ga misschien stemmen, maar weet het nog niet zeker. En als ik het doe, dan niet voor de waterschappen. Daar weet ik echt niets van.”

EsmeeVerpleegkundestudent Esmee kan er wel iets meer over vertellen. “Ik vind het moeilijk om uit te leggen wat de waterschappen precies doen, maar ik weet wel dat ze te maken hebben met het waterbeheer en het zuiveren van water. Dat is natuurlijk belangrijk, omdat er steeds vaker medicijnresten in het water worden gevonden.”

Haar stemkeuze heeft ze gebaseerd op een door haar vriend ingevulde stemwijzer. “We stemmen hetzelfde, zowel voor de Provinciale Staten als voor de waterschappen. Je hebt stemrecht en ik vind dat je daar gebruik van moet maken. Al merk ik wel dat veel medestudenten daar anders in staan. Ik hoor van mensen om me heen dat ze niet gaan stemmen.”

Minder belangrijk
Jan, die bij Fontys zijn minor Spaans volgt, brengt vandaag voor beide verkiezingen zijn stem uit. “Het waterschap gaat toch vooral over het waterbeheer?", zegt hij als Bron hem naar een toelichting vraagt. "Over waar het water naartoe gaat en in welke hoeveelheid? Ik vind het waterschap minder belangrijk om voor te stemmen dan de Provinciale Staten, maar ik doe het wel. Mijn keuzes zijn gebaseerd op stemwijzers.”

Meike en PleunDat laatste geldt ook voor rechtenstudent Nienke. “Ik heb me eerlijk gezegd niet goed verdiept in deze verkiezingen. Niet voor de Provinciale Staten, ook niet voor de waterschappen. Maar ik vind het wel belangrijk om te stemmen. Dat doe ik op basis van stemwijzers, waarvan ik de uitkomsten uitvoerig heb bekeken.”

Tot slot nog pedagogiekstudenten Pleun en Meike. Ja, ze gaan stemmen. Maar alleen voor de Provinciale Staten. “We wisten niet eens dat je ook voor de waterschappen kunt stemmen vandaag." [Karen Luiken]

Tom
2023
Is toch redelijk bizar dat Waterschappen zo’n onbekendheid genieten. En dat in ons Waterlandje! Hier ligt wel een taak voor de Waterschappen…of interesseert het de jongeren gewoon heel weinig, net als de Provinciale Staten? Opmerkelijk…
Chris de Boer, nr. 35 WS Limburg (VVD)
2023
Herkenbaar, heel herkenbaar. Toen ik gevraagd werd me verkiesbaar te stellen, wist ik ook niet waar ik aan begon, behalve dat ik mijn eerste bijbaantje (2000) ooit bij een uitvoeringsorganisatie van het Waterschap in Limburg - het huidige WBL - had. Het Waterschap is echter belangrijker dan men denkt. Het betekent in ieder geval dat het Waterschap bij ons meer naar buiten moet treden. Voor wie in Limburg woont en nog niet gestemd heeft.... ach, ik ga geen stemadvies geven. Zou het hooguit leuk vinden om samen met iedereen die weinig kaas van het Waterschap heeft gegeten 'op avontuur te gaan' en de tent bij ons te voorzien van frisse ideeën.