Tilburg,
september

Stefan studeert af met eigen voorstelling: ‘Nieuw binnen journalistiek’

Al van jongs af aan weet Stefan het zeker: hij houdt van mensen entertainen en grapjes maken. Die twee factoren verwerkte de 27-jarige in zijn afstudeerproject aan Fontys Journalistiek, waardoor hij de eerste journalistiekstudent is die zijn eigen cabaretvoorstelling opvoerde.

Na eerst van de pabo-opleiding in Helmond en daarna de opleiding cabaret en kleinkunst aan de Koningstheateracademie in Den Bosch te hebben geproefd, besloot Stefan Rietjes zo’n zes jaar geleden de opleiding Journalistiek bij Fontys te volgen. Niet omdat hij zo van nieuws of schrijven houdt, maar omdat hij graag een verhaal wil vertellen. “Of je nu bij de pabo een boodschap overbrengt aan de klas, via een voorstelling aan het publiek of aan mensen door middel van nieuws, alle drie de beroepen houden hetzelfde in: een verhaal overbrengen naar een publiek.”

Tijdens zijn studie journalistiek werkte Stefan veel met video. Iedere mogelijkheid die projecten boden, werd door Stefan aangegrepen. “Het liefst wilde ik een video maken die origineel en grappig was. Zo heb ik samen met een medestudent bijvoorbeeld als crossmediale productie een eigen internetchallenge bedacht, met voorwaarden en al.”

Focussen op mooi verhaal
Die challenge heette ‘De Grote Gouden Boogburger Challenge’, waarbij je in één keer een big mac in je mond moest proppen zonder te knoeien. “Daarna heb ik ook de minor Audio Visual Storytelling gevolgd, waar je je focust op een mooi verhaal vertellen op beeld.” [Tekst gaat verder onder de foto]

Humor, een verhaal vertellen en beeld gebruiken. Die drie aspecten wilde Stefan ook in zijn afstudeerproductie verwerken. “Journalistiek en cabaret hebben wat dat betreft ook overeenkomsten. Je wil een verhaal zo goed mogelijk overbrengen, of dat nu inspirerend, informerend of amuserend is. Denk bijvoorbeeld aan John Oliver of Arjen Lubach. Dat is niet alleen grappig, maar je steekt er ook nog wat van op.”

Vrij bezet
Stefan besloot daarom onderzoek te doen en vroeg een mogelijk publiek van ruim honderd man naar de vragen des levens, naar politiek en klimaat. Aan de hand van zijn onderzoeksresultaten bedacht hij uiteindelijk een eigen voorstelling onder de naam ‘Vrij bezet’. “Best lastig, want alle competenties van je opleiding moeten daarin terugkomen.”

Toch hield dat Stefan niet tegen. Niet veel later stond hij in de televisiestudio van Fontys Journalistiek om zijn voorstelling op te nemen. Vol met grappen over de politiek, het STAP-budget, werkloosheid, zijn persoonlijke leven en dooddoeners. “Daar heb ik uiteindelijk een definitieve versie van gemonteerd en ingeleverd bij mijn assessoren. “Die vonden het heel grappig en origineel, maar het was ook moeilijk te beoordelen omdat ze zoiets nog nooit hadden gezien.”

In het theater
Na een kleine herkansing wist Stefan uiteindelijk te slagen met een 7, maar klaar met zijn voorstelling is hij nog lang niet. Uiteindelijk wil de alumnus in het theater verschijnen, compleet up-to-date met de actualiteiten die dan spelen. “Dat vergt vast nog wat werk, maar er zijn ook stukken die wel in mijn voorstelling kunnen blijven.”

Hoewel Stefan de eerste journalistiekstudent is die een voorstelling schreef voor zijn afstuderen, wil hij andere studenten ook inspireren om hun creativiteit te gebruiken. “Je moet tijdens je afstuderen vooral doen wat je zelf echt leuk vindt, anders wordt het heel zwaar. Ik heb oprecht genoten van wat ik moest doen, dus als je een goed idee hebt, pitch dat gelijk. En ja, creativiteit is moeilijk te beoordelen, maar je doet wel iets waar je zelf helemaal achterstaat.” [Noëlle van den Berg]

Benieuwd naar Stefan zijn voorstelling? Bekijk een klein deel hieronder.

download

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Helma Snijders
October
Erg tof om zo af te studeren!
Zie je graag eens in het theater ergens.
Anita Sonnemans
Geweldig!!
Leuk dat je deze voorstelling zo maakt!!
Piet Rietjens
Succes Stefan met je verdere carriere en geniet van de mooie momente.
Piet Kaashoek
KLASSE. Met hoofdletters. Creatief en meesterlijk.