december

Startup Factory Festival kent alleen maar winnaars

Een poppodium dat de hele dag in het teken staat van Fontysstudenten én hun projecten. Grenswerk in Venlo diende woensdag als toneel van het Startup Factory Festival, waarbij ondernemers en filmmakers van Fontys in de spotlights werden gezet.

De dag begint met een heuse Fontys Dragon’s Den, waarin vijf teams van Fontys hun idee pitchen om een maatschappelijk probleem aan te pakken. Een belangrijk goed, zo legt Chantal Teeuwen uit. Zij is deze dag een van de juryleden en is programmamanager binnen International Business. “Onze studenten willen met hun product echt lastige problemen oplossen, die voor kunnen komen in allerlei lagen van de samenleving.”

De groepen die vandaag hun idee voorleggen aan de jury bestaan uit studenten van verschillende opleidingen, waarin International Business, International Finance & Control en Marketing Management samengevoegd worden. “Dat vraagt dus om goede samenwerking, maar vergt ook dat onze studenten het gehele proces eens van een andere kant zien, waar ze in hun eigen opleiding misschien niet aan denken.”

Bijzondere oplossingen
Alle vijf de kandidaten krijgen maar twee minuten de kans om hun innoverende idee zo overtuigend mogelijk aan te prijzen bij de jury, die naast Teeuwen bestaat uit ondernemer Rudi Willemsen en Gunda Ostermann, die haar eigen marketing- en tekstcommunicatie bureau heeft. “Er zitten altijd hele bijzondere en innovatieve ideeën tussen, dus ik ben enorm benieuwd”, aldus Teeuwen.

Van een oplossing voor de pakketjesdiefstal in Amerika tot aan een nieuw businessmodel voor het poetsen, beoordelen én preserveren van vinylplaten. Of wat dacht je van een app die je helpt tijdens het boodschappen doen wanneer je dieetrestricties hebt? Het zijn allemaal goede ideeën, maar er kan er natuurlijk maar één de winnaar zijn.

Innovatie en impact
Nou ja, eigenlijk zijn het er deze dag twee. Teeuwen reikt vandaag zowel de Innovative Solution Idea Award als de Business Impact Award uit. Die eerste staat in het teken van originaliteit, betaalbaarheid en marktpositie, waarbij studenten zoeken naar nieuwe creatieve oplossingen voor alledaagse problemen. De Business Impact Award gaat naar het team dat met haar oplossing de grootste impact maakt op zakelijk, sociaal en milieuvriendelijk gebied.

Museum Meets Gym gaat deze dag met de eerste trofee naar huis, de Innovative Solution Idea Award. Het Oorlogsmuseum Overloon kampt met een drastische daling van bezoekerscijfers, vooral onder ‘generatie Z’. Dankzij Milifit, het nieuwe concept van de Fontysstudenten, worden fitness en avontuur gecombineerd op het terrein van het oorlogsmuseum, om zo een brug te slaan tussen beide werelden en de jongere generatie te blijven motiveren om het museum te bezoeken.

Investeren in impact
Maar de grote winnaar van vandaag is toch wel Upendo Daima, een groep die zich inzet voor het gelijknamige initiatief in Tanzania. Het project is gericht op straatkinderen, waarvan er de afgelopen twintig jaar al zeker 7.500 gered zijn. Maar door corona en de oorlog in Oekraïne zijn de donaties helaas flink afgenomen. Voor de Fontysgroep was het dan ook van groot belang om hier verandering in te brengen.

En dat moet gebeuren met een nieuw business model, waarin Upendo Daima sojabonen gaat verbouwen op grond waar zij zelf over bezitten. Die sojabonen worden geoogst voor eigen gebruik en voor de verkoop, waardoor er meer geïnvesteerd kan worden in eigen land en de organisatie alleen maar kan groeien.

Tekst gaat verder onder de foto.

Onder de indruk
Teeuwen steekt ook de groepen die niet hebben gewonnen een hart onder de riem. “Ik ben onder de indruk, maar vooral heel trots. Op jullie allemaal. Er is zoveel werk gestoken in ieder project, dat dit zeker niet onbenoemd mag blijven. Ieder team heeft onwijs zijn best gedaan.”

Na de startup finale vond ook nog het Commercial Film Festival plaats in Grenswerk, waarin twaalf studenten van Commercial Film video’s maakten voor interne en externe klanten. Zij stonden daarbij zowel voor als achter de camera. Volgens teamleider en coach Nicole Hesen hebben ook deze studenten uitmuntend werk geleverd. “Zij zijn na een jaar getransformeerd van beginneling naar echte professionals. We zijn dan ook heel trots op wat we vandaag mogen presenteren.”

Hiphop wint
Dat gebeurde aan de hand van drie categorieën: interne klant, duurzaamheid en documentaire. De video over Studievereniging Omnia won in de eerste ronde en Moral Choice of Eating Insects deed dat in de tweede. Grote winnaar van de avond was The Revolution of Hip Hop, een onderwerp dat door de studenten zelf werd gekozen voor de documentaire-categorie. “De video was niet alleen leuk, we hebben er ook heel veel van geleerd. Het had een briljante start, bevatte klassieke elementen, humor én authenticiteit. Het had wat dat betreft net een MTV-video kunnen zijn”, vatte Teeuwen samen na het juryberaad.

Afsluitend gaf de programmamanager alle studenten nog wat bemoedigende woorden mee naar huis. “Wees allereerst trots op het werk dat jullie hebben neergezet en weet dat Fontys zich echt hard maakt voor ondernemerschap. Heb je een goed idee of wil je verder met iets wat je al ontwikkeld hebt? Klop dan vooral aan bij het Centrum voor Ondernemerschap. Wie weet wat de toekomst je nog brengt.” [Noëlle van den Berg]