Eindhoven/Tilburg,
november

Startende studentondernemer krijgt een boost

Centrum voor Ondernemerschap biedt hulp via studenten en experts

Fontys telt zo’n 2.000 studentondernemers, van kleine tot grote spelers en veelal startups. Met de hulp van onder meer de Studentondernemersregeling worden zij bijgestaan om dat ene, briljante idee in de markt te zetten. Maar die hulp kan beter, vinden ze bij het Centrum voor Ondernemerschap (CvO). Na enkele maanden proefdraaien, is daarom nu de Fontys Startup Booster gelanceerd.

Beginnende ondernemers moeten nog bewijzen een kei te zijn in zaken als productontwikkeling, marketing, innovatie en organisatie. Studenten hebben hierbij meestal een chronisch gebrek aan tijd, geld en kennis om de beoogde kwaliteit te kunnen bieden. Natuurlijk, met de Studenten Ondernemersregeling krijgen ze daarvoor ruimte binnen hun studie en tevens coaching of workshops. Maar volgens Carl Heskes van het CvO is die hulp slechts ‘indirect’.

Irene Vriezen en Carl Heskes, projectleiders van Fontys Startup Booster.Bouwstenen
“We werkten binnen Fontys niet echt slim. De bouwstenen voor een bedrijf als administratie, marketing, productie en ict zijn hier allemaal beschikbaar. Nu willen we ze ook bereikbaar maken voor onze startups.”

Dat is het idee achter de Fontys Startup Booster, die onlangs het levenslicht zag. Heskes en CvO-collega Irene Vriezen zijn de projectleiders.

De Booster komt erop neer dat de jonge studentondernemers de hulp in kunnen schakelen van diverse Fontys-instituten. Bijvoorbeeld bij het maken van een financieel plan of marketing-communicatieplan, een website of bij de beantwoording van fiscale en juridische vragen. Heskes: “Dat gebeurt door studenten van zo'n instituut. En zij worden op hun beurt gecoacht door de expert: een docent, lector of partners uit het werkveld als accountants en advocaten.”

Financiële hulp
Een van die experts is Niels Vanaken, die behalve bij een advocatenkantoor ook betrokken is bij het platform Rechtsbundel dat ondernemers helpt: “Niet alleen juridisch, maar onder meer ook met de financiën. Studenten van Fontys willen we eveneens op meerdere Niels Vanakenvlakken bijstaan. Ik denk dat we dit jaar een tiental vragen van ze hebben beantwoord, zoals over het opzetten van een BV-structuur.” Dat gebeurt volgens de advocaat in principe gratis, tenzij er bijvoorbeeld notariskosten mee gemoeid zijn.

Vanakens enthousiasme werd vergroot toen hij tijdens het Fontys Student Startup Festival hoorde welke ideeën werden ontwikkeld. “Een goede begeleiding daarbij is belangrijk. Grote partijen kunnen interesse hebben in een concept van een startup. Als hun juridische afdeling het vervolgens contractueel dichttimmert, heeft die startende ondernemer uiteindelijk niets te zeggen in zijn eigen toko.”

De instituten waarmee de Booster is gestart, zijn onder andere Juridische Hogeschool, Fontys Hogeschool Communicatie, Fontys Marketing & Management, Fontys ICT en Hogeschool HRM en Psychologie. Ook Avans is bij dit project aangehaakt, terwijl met Tilburg University gesprekken lopen over deelname. "Deelnemers moeten wel een link hebben met een studie. En net als bij de Studentondernemersregeling kunnen ze tot twee jaar na hun afstuderen gebruikmaken van de Booster", zegt Vriezen.

Startup weekend
Vond de hulpverlening tot nu toe vooral in de digitale omgeving van de Booster plaats, op vrijdag 30 november en zaterdag 1 december kunnen betrokkenen elkaar ook ontmoeten. Dan is in Station88 in Tilburg het Startup Booster Weekend. Op vrijdag worden presentaties en workshops verzorgd, onder anderen door Niels Vanaken. Op zaterdag schuift hij ook aan bij de tafelsessies met diverse experts. Aanmelden voor dit weekend kan via deze link. [Tim Durlinger]