april
2021

Stapsgewijs meer fysiek onderwijs met de zelftest

Vanaf mei komen corona-zelftesten beschikbaar voor universiteiten en hbo-instellingen. Fontys-studenten en -medewerkers kunnen deze gratis bestellen via ict-organisatie SURF. Een zelftest doen is altijd op vrijwillige basis.

De test, die snel aangeeft of iemand besmet is met het coronavirus, kan worden besteld op een digitale portal van SURF, de ict-organisatie voor het onderwijs. Daar kunnen studenten inloggen met hun bestaande instellingsaccount. De zelftest wordt vervolgens op het door henzelf opgegeven adres afgeleverd.

Besmettingen opsporen
Medewerkers en studenten die geen Fontys-account hebben, kunnen een test ophalen bij de receptie van het pand waar ze moeten zijn en die gebruiken vóór hun volgende bezoek. Thuis testen is hierbij het uitgangspunt.

“Wij hopen dat studenten zichzelf regelmatig preventief testen, zeker op de dagen dat ze naar een Fontys-locatie komen”, stelt woordvoerder Mascha Arts van Fontys. “Zo worden besmettingen sneller opgespoord en dragen we bij aan het terugdringen van het virus.”

Geen controle op gebruik
De zelftest is een test die je makkelijk zelf kan afnemen om snel te zien of je besmet bent met het coronavirus. De test is geheel vrijwillig. Wie geen test wil doen en geen klachten heeft, kan dus ook gewoon naar college komen. Er is geen controle bij Fontys.

Zodra de bestelmogelijkheid er is, ontvangen alle studenten en medewerkers van Fontys een e-mail met informatie over de zelftest en hoe deze te bestellen is. Naar verwachting is dat in de eerste week van mei. Nu staan op www.zelftestonderwijs.nl al achtergrondinformatie en veel gestelde vragen en antwoorden.

20 miljoen testen
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap hoopt met behulp van de zelftesten corona-uitbraken in het onderwijs te voorkomen. Hierdoor zou stapsgewijs meer fysiek onderwijs mogelijk moeten worden.

In totaal komen er 20 miljoen testen beschikbaar voor universiteiten en hbo-instellingen. Daarvoor heeft het kabinet 350 miljoen euro vrijgemaakt, de organisatie en logistiek kosten ook nog eens 135 miljoen.

Geen massale bereidheid

Carla Nagel, projectleider van het zelftestprogramma, noemde de resultaten van de pilot eerder ‘zeer teleurstellend en niet genoeg’. Volgens haar hebben de zelftesten niet zoveel zin zolang ze vrijblijvend zijn. [Ivo van der Hoeven]

Elle van den Goorbergh
2021
"Studenten blijken niet massaal bereid om zichzelf te testen op het coronavirus, zo bleek uit een eerste grote pilot bij Avans Hogeschool, de HAS Hogeschool en het Koning Willem I College in Den Bosch. De uiteindelijke deelnamebereidheid was slechts 30 procent." Tja, en dat is natuurlijk niet voor niets. Want het is best wel gek dat je bij een ziekte die zo dodelijk is, getest moet worden dat je hem hebt... Daar heb je dan vanzelfsprekend grote vraagtekens bij als je de kritisch reflectieve houding hebt die van een hbo-student wordt verwacht.