september
2022

Stalling Rachelsmolen overvol: extra plekken in aantocht

De fietsenstalling voor gebouw R3 aan de Rachelsmolen puilt de laatste weken uit. Honderden fietsen staan geparkeerd ín de rekken, maar ook ver daarbuiten. De dienst Huisvesting & Facilitaire zaken komt met een actieplan.

De beveiligers van het complex aan de Rachelsmolen zijn maar wat druk met het parkeerdrama dat zich afspeelt bij de voordeur van gebouw R3. “Iedere dag verzetten we wel een aantal fietsen dat in de weg staat. Maar zodra we weer naar binnen gaan, parkeert iedereen zijn fiets gewoon weer op plekken waar deze niet horen.”

Afgelopen maand zijn er zelfs externe handhavers ingezet om het parkeren te reguleren. De poort aan de voorzijde ging dicht en het was alleen nog mogelijk om het terrein te verlaten. Fietsers die arriveerden werden gewezen op de fietsenstalling bij R5.

Betere verdeling
Om grotere ergernissen te voorkomen wordt het nieuwe actieplan, dat bestaat uit verschillende onderdelen, in oktober uitgevoerd. Zo worden studenten en medewerkers nogmaals gewezen op de fietsenstalling naast gebouw R5 en wordt de motorenstalling tussen R4 en R5 tijdelijk omgebouwd tot fietsen- en scooterstalling. “Met deze aanpak zorgen we ervoor dat het aantal fietsen op de campus dit studiejaar beter verdeeld kan worden”, aldus facilitair manager Desiree Hendrix.

Het actieplan is een zogenoemde tussenoplossing tot de nieuwbouw op campus Rachelsmolen klaar is. Want naast de drie nieuwe gebouwen wordt ook het terrein opnieuw ingericht. “En er wordt een extra en grotere fietsenstalling naast de parkeergarage gerealiseerd.” [Tekst gaat verder onder de foto.]

Voldoende plek
Studenten en medewerkers hebben met deze aanpassingen dus drie stallingsmogelijkheden. “Namelijk de ‘nieuwe’ fietsenstalling naast R5, de fietsen-scooterstalling tussen R4 en R5 én de fietsen- en scooterstalling bij R3. Motoren kunnen tijdelijk ondergebracht worden in de speciaal hiervoor gereserveerde vakken in de parkeergarage. Daar is namelijk nog steeds voldoende plek.” [Noëlle van den Berg]

Anneke