Tilburg,
juni

Staking streekvervoer: “Ik leen de auto van mijn moeder”

UPDATE 21 JUNI - De staking in het streekvervoer wordt uitgesteld. Buschauffeurs zouden maandag gaan staken, maar dit wordt nu met ten minste twee dagen uitgesteld. Dat laten vakbonden FNV en CNV donderdag weten. Wanneer de onderhandelingen niet het gewenste resultaat opleveren, gaan de buschauffeurs vanaf woensdag toch staken.

Studenten bij Fontys zijn naarstig op zoek naar vervangend vervoer als vanaf maandag het streekvervoer staakt. Veel studenten komen uit dorpen rond de Fontys-steden en zijn afhankelijk van streekvervoer. Daarbij zijn er bij verschillende opleidingen ook nog eens tentamens.

Er rijden geen bussen tussen de dorpen en steden vanaf maandag 25 juni (ZIE UPDATE, HET IS TWEE DAGEN UITGESTELD). Werknemers in het streekvervoer in heel Nederland gaan voor onbepaalde tijd staken. Dat heeft de vakbond FNV Streekvervoer aangekondigd. Het is weliswaar ná de herexamens van de middelbare school, Marleen (links) en Lottemaar bij Fontys vinden nog wel tentamens plaats.

“Wel jammer dat ze daar geen rekening mee houden”, zegt eerstejaarsstudent Pedagogiek Marleen uit Chaam, ook al heeft ze wel begrip voor de reden dat de buschauffeurs staken. Die willen meer loon en minder werkdruk. Marleen heeft volgende week tentamens, maar denkt dat ze de auto van haar moeder wel mag lenen.

Studiegenoot Lotte komt uit Oosterhout. “Ik hoor het pas net, maar ik denk dat ik mijn vader ga vragen. Die wil mij wel brengen”, zegt de student. Ook zij heeft tentamens volgende week. Willem van de lerarenopleiding Aardrijkskunde heeft al een alternatieve route bedacht: “Ik ga eerst met de fiets van Oirschot waar ik woon naar Best, dat is ongeveer 20 minuten fietsen. Daar neem ik de trein naar Tilburg.”

Het nieuws van de aangekondigde staking heeft veel studenten al wel bereikt, zo blijkt uit een rondgang over campus Stappegoor in Tilburg. In de groepsapps wisselen studenten tips uit, en bieden ze elkaar slaapplaatsen of een lift naar de campus aan.