Tilburg,
november

Stagelopen of afstuderen in je eigen ‘HRM-adviesbureautje’

Oude fabrieken, die ooit op de nominatie stonden om gesloopt te worden, zijn steeds vaker de verzamelplaats voor jonge bedrijven. Ook Fontys vond er een plek voor haar ‘labs’ en ‘innovation centres’. Gisteren was er een open dag bij het Social Innovation Centre (SIC) in Station88 in de Tilburgse Spoorzone. Daar runt een groepje HRM- en Psychologiestudenten een eigen ‘junior HRM-adviesbureautje’.

Op de vide van Station88 hebben veertien derde- en vierdejaarsstudenten een eigen werkruimte. Daar proberen ze zelf opdrachten binnen te halen op het gebied van HRM. Een perfecte plek, want in de fabriek waar vroeger alle leer voor treinen werd gemaakt, huizen allerlei bedrijven. Vaak net begonnen; ze kunnen de hulp van studenten goed gebruiken.

“Onze studenten kunnen ervoor kiezen bij een bedrijf of instelling te gaan stagelopen of afstuderen, maar hier gaan ze als ondernemer zelf aan de slag”, vertelt docent Station88 in de Spoorzone.en begeleider Richard Voddé. “En ze ontmoeten bij de koffieautomaat al hun klanten”, voegt hij toe.

Ondernemerscha
Koen de Mooij en Thomas Lommers zijn twee van die studenten. Ze leggen de bezoekers aan de open dag uit hoe hun ondernemerschap werkt. “We zien onszelf als een junior HRM-adviesbureautje”, vertelt Koen. En ja, door hun plek in Station88, zijn contacten snel gelegd. Maar ook buiten de Spoorzone hebben zij opdrachtgevers.

De studenten werken voor bijvoorbeeld HRM101, de Nationale politie en de gemeente Rucphen. Voor hen maken de studenten analyses, helpen mee aan ‘product sheets’, schrijven vacatureteksten of denken mee over langdurige inzetbaarheid van werknemers. Voor de organisatie Krachtcentrale 013, die mensen aan het werk helpt, werkten ze mee aan de organisatie van een jubileum.

Professioneler
“Het is heel divers en dat is voor ons een goede oefening”, zegt Thomas. “Juist in ons vak moet je leren om met veel verschillende soorten mensen om te gaan. Ook met ondernemers, die willen echt overtuigd worden van jouw meerwaarde. Soms is het ook frustrerend – als je eindeloos ergens achteraan moet bellen – maar dat hoort er ook bij.”

Door op deze manier stage te lopen of af te studeren, worden zij snel professioneler, zeggen de studenten. Docenten bieden hulp als de studenten erom vragen. “We moesten laatst vacatureteksten in het Duits maken. We kunnen dan onze docent Duits om hulp vragen.” Docenten als Voddé denken ook mee om opdrachten concreter en behapbaarder te maken.

Toch runnen de studenten hun bedrijfje in principe zelf. “We moeten ook voor onze eigen opvolgers zorgen; studenten die verder gaan met ons werk als wij zijn afgestudeerd”, zegt Thomas. Daarvoor maken ze promotiemateriaal en hebben ze sollicitatiegesprekken. Ze krijgen ook soms geld voor hun diensten. “Dat is mooi, want dan hebben we ook nog een stagevergoeding.”

SIC’s
Fontys Open dag voor Fontys-medewerkers.HRM en Psychologie heeft drie van dit soort ‘social innovation centres’ (SIC). In Helmond werkt het instituut samen met uitzendbureau Driessen aan werkgeluk. De zorg staat centraal bij het SIC in Oisterwijk. In Tilburg dus arbeid. Een vierde is in oprichting en gaat om vitaliteit. Die komt in Oirschot. “We halen  studenten uit de collegebanken. Deze manier van leren zie je steeds meer bij Fontys”, aldus Voddé.

De open dag gisteren was speciaal bedoeld om Fontys-medewerkers kennis te laten maken met het idee van een lab of social centre. Tijdens de Grow-week konden de medewerkers langs bij vier van dit soort werkplaatsen. Naast het SIC in Tilburg waren dat het Mechatronica en Robotica-lab en het Future Medialab in Eindhoven en het Green Tech Lab in Venlo. [Petra Merkx]