juli

Staat (onafhankelijke) Nationale Studenten Enquête op het spel?

De studentenbehartigers ISO en LSVb pleiten ervoor dat de Nationale Studenten Enquête (NSE) volgend jaar gewoon weer wordt uitgevoerd. Dat is mogelijk met een aanpassing in de privacywet AVG. Het voorstel dat zij hiervoor samen met het onderwijsministerie maakten, is echter afgewezen door de universiteiten en hogescholen. Zij komen met een alternatief plan. Maar is dat wel ‘onafhankelijk’ genoeg?

Een aantal universiteiten en hogescholen laat zich al langer kritisch uit over de kwaliteit en waarde van de NSE, uitgevoerd door de onafhankelijke partij Studiekeuze 123. Want meet deze enquête wel echt de kwaliteit van opleidingen? De vragen gaan vooral over de tevredenheid van de studenten over hun opleiding, de voorzieningen en de docenten.

Maar vorig jaar kwam daar een probleem bij: door de invoering van de nieuwe privacywet AVG, is het moeilijker gegevens te delen en daardoor werd de NSE volgens de VSNU (koepel universiteiten) en Vereniging Hogescholen onbetrouwbaar.

Door de wetgeving moesten studenten Jaarlijks vult ongeveer een derde van de studenten de NSE in.bijvoorbeeld zelf invullen welke opleiding ze deden. Maar studenten weten vaak niet de juiste benaming van hun opleiding. Het kwam voor dat een Fontys-student een opleiding van Avans aanvinkte in de lijst. Er mocht ook niet meer worden gevraagd in welk studiejaar iemand zat. Zo werd het vergelijken van opleidingsuitkomsten moeilijk. De NSE 2019 werd daardoor onbruikbaar.

Oplossing
Sindsdien zijn de universiteiten en hogescholen samen met het onderwijsministerie (dat het onderzoek financiert) en de studentenvertegenwoordigers op zoek naar een oplossing. In het principeakkoord, dat nu is afgewezen door de onderwijsinstellingen, staat dat voor NSE 2020 de regels rond AVG aangepast kunnen worden.

VSNU en VH (Vereniging Hogescholen) zijn er echter niet van overtuigd dat dit op tijd gaat lukken. Zij willen met een eigen, alternatief plan komen. Tot verbijstering van de studentenbonden. Zij vrezen dat uitvoering van de NSE nu helemaal niet doorgaat.

“We hebben hier maanden over gesproken”, zeggen zowel Alex Tess Rutten (LSVb) en Kees Gielisse (ISO). Het is hen ook niet echt duidelijk waarom de onderwijsinstellingen dwarsliggen. “Wij waren er helemaal niet bang voor dat de aanpassingen niet op tijd kunnen worden doorgevoerd. Maar nu het principeakkoord is afgeketst, wordt het wél moeilijk en staat de NSE op het spel”, zegt Gielisse.

Voorbarig
Volgens Olof Wiegert van de dienst Onderwijs en Onderzoek van Fontys is dat wat voorbarig. “We zijn bezig met een alternatief. VNSU en VH hebben daarvoor landelijke werkgroepen, waarin we ook praten over inhoudelijke verbeteringen.”

Een van de opties is dat de onderwijsinstellingen de enquête zelf uitvoeren. “Natuurlijk wel met dezelfde vragen, zodat vergelijking mogelijk is. Als instellingen het onderzoek zelf uitvoeren, hebben zij geen problemen met de AVG, omdat ze dan geen gegevens aan een derde partij verstrekken. Ze delen alleen de uitkomsten.”

Mordicus tegen
De studentenpartijen zijn hier mordicus tegen. Belangrijkste bezwaar is dat het onderzoek dan niet wordt uitgevoerd door een onafhankelijke partij. “Onafhankelijkheid is het allerbelangrijkste”, zegt LSVb-voorzitter Rutten.

Zij vindt dat de NSE een prima instrument is en dat het tot nu toe goed werd uitgevoerd. Een enquête per instelling zou weer een hoop overleg opleveren, wat leidt tot uitstel en daar zijn studenten niet mee gediend: “Ikzelf vond het destijds bij mijn studiekeuze ook belangrijk om te weten hoe andere studenten denken over een opleiding.”

Gielisse: “Het is een tevredenheidsonderzoek onder studenten, dat moet je niet vergeten. Dat is de kern. Het is belangrijk dat de stem van de student wordt gehoord.” In de NSE geven jaarlijks honderdduizenden studenten hun mening over hun opleiding.

Verrast
Olof Wiegert is niet bang dat een enquête per instelling de onafhankelijkheid schaadt. “Dit soort onderzoeken vindt vaker op deze manier plaats, zoals de HBO-monitor. Bovendien: een instelling heeft er geen baat bij om mooiere uitslagen te generen, aangezien zij het onderzoek ook gebruiken voor eigen kwaliteitsverbetering.”

Hij zegt verrast te zijn door het persbericht dat de studentenbonden gisteren naar buiten brachten. “De bewering dat uitvoering van de NSE op het spel, lijkt me nogal prematuur. Onze plannen komen niet voor de zomer, maar wel op tijd.”

ISO en LSVb zijn daar niet gerust op. “Dat wij gisteren het persbericht verstuurden was echt om de noodklok te luiden”, zegt Rutten. “Als we er nu geen vaart achter zetten, hebben we straks weer geen NSE en de student heeft recht op eerlijke informatie, zeker in een tijd waarin er toch al sprake is van studiedruk, het leenstelsel waardoor studenten schulden opbouwen en stijgende woonkosten. Je wilt wel een goede keuze kunnen maken.” [Petra Merkx]