februari

Spoedcursus carnaval voor internationale studenten in Venlo

De echte Limburgers weten dat in Venlo geen carnaval, maar Vastelaovend gevierd wordt. Carnavalskrakers uit Brabant zijn er niet te horen. Om de internationale studenten van Fontys Venlo een beetje wegwijs te maken in het jaarlijkse volksfeest organiseerde Global Lounge donderdagavond een kleine spoedcursus.

Global Lounge verzorgt iedere donderdagavond een evenement om de internationale studenten van Fontys Venlo in verbinding te brengen metlokale studenten. Een carnavalseditie mocht volgens Emma Wijnen, docent marketing en psychologie, dan ook niet ontbreken. “Veel studenten vieren carnaval zonder dat zij echt weten wat onze rituelen en tradities zijn, terwijl deze juist heel belangrijk zijn voor onze cultuur. Daarom praten wij ze graag bij.”

Van het passen van kostuums en geschminkt worden tot meer leren over de geschiedenis en de tradities die het gehele weekend plaatsvinden: Global Lounge haalt donderdag alles uit de kast. “Dinsdag is hier de Boérebroélof, een groots evenement zoals Prins Carnaval, maar dan nét even wat anders. Wat daar bijvoorbeeld belangrijk is, is dat iedereen gekleed gaat in het zwart en wit, dus de uitbundige kleuren mag je deze dag thuislaten. Dit jaar is de bruidegom toevallig ook nog eens een Fontysmedewerker, dus dat maakt het extra leuk.”

Voordat de studenten het Venlose centrum dit weekend onveilig kunnen maken, hebben ze donderdagavond alvast de mogelijkheid om in de stemming te komen. Dat moet volgens Wijnen wel lukken na de gevolgde introductie. “Er is een carnavalsfeest bij Da Vinci, een studentenvereniging hier in Venlo. Daar kan iedereen na ons evenement naartoe. Daarna volgt het echte werk, waar ook onze internationale studenten echt van kunnen genieten.” [Noëlle van den Berg]