Speeddaten voor een stageplek in de techniek

Zeker 2000 toekomstige engineers konden vandaag in het Evoluon in Eindhoven kennismaken met 180 technische bedrijven uit de Brainportregio. Tijdens 2700 speeddates werden de nodige contacten gelegd. Of hier ook mooie relaties uit voortkomen moet uiteraard nog blijken.

Het is half twaalf en Ilse, derdejaarsstudent werktuigbouwkunde, heeft zojuist haar derde speeddate achter de rug. Ze heeft er nog drie te gaan. “Ik ben me aan het oriënteren voor mijn afstudeerstage volgend jaar.”

Makkelijk laat Ilse zich niet verleiden, zo vertelt ze tussen twee dates door. “Er staan hier heel veel interessante bedrijven, dus ik hou mijn opties voorlopig nog even open.”

Mooie verhalen heeft de student werktuigbouwkunde genoeg gehoord, de bedrijven beloven allemaal gouden bergen. Maar daar prikt ze wel doorheen, zegt ze.  Ilse, derdejaarsstudent Werktuigbouwkunde

“Een stageplek moet aansluiten bij mijn interesses, energieleer en installatietechniek. Ik ben zeer geïnteresseerd in het verduurzamen van installaties. Een hot item bij veel bedrijven, dus ik heb straks genoeg te kiezen.”

Personeelstekort
De meeste bedrijven die zich presenteren tijdens de Fontys Engineers Meet & Match hebben heel wat minder te kiezen. Het personeelstekort in de technische sector is groot en loopt nog steeds op. Vandaar dat ze deze dag maar wat graag aangrijpen om studenten voor zich te winnen.

Het piepjonge bedrijf We Fabricate is met drie man sterk naar het Evoluon afgereisd om studenten te verleiden tot een afstudeerstage bij ‘het google van de fabrieken’.

“Wij geven antwoord op alle maakvragen van de industrie”, legt Martijn van de Ven uit. “We bestaan nu twee jaar en groeien als kool. Vandaar dat we altijd op zoek zijn naar nieuw jong talent.”

Uitdaging en avontuur
Om studenten voor We Fabricate te winnen wijst Van de Ven op de bedrijfscultuur van de start-up. “We geven onze mensen heel veel vrijheid en verantwoordelijkheid. We bieden uitdaging en avontuur én alle faciliteiten die ze maar kunnen wensen.”

De Meet & Match die voor het vierde jaar op rij wordt gehouden, vindt hij een mooi initiatief. “Het geeft bedrijven de gelegenheid zich bij studenten in the picture te spelen. Vooral voor jonge bedrijven is dat heel belangrijk.”

Eigen verhaal
Dat de bedrijven in het Evoluon allemaal in dezelfde vijver vissen is volgens Jordy Appeven van Accerion niet echt een probleem. “Elk bedrijf heeft zijn eigen verhaal en daarmee zijn eigen aantrekkingskracht. Zo leveren wij positioneringssensoren voor mobiele robots. We zijn daarmee uniek in de wereld.”

De scale-up uit Venlo hoopt tijdens de Meet & Match stage- en werkstudenten te trekken. “Het is moeilijk om aan nieuwe mensen te komen, het is daarom superbelangrijk om zichtbaar te zijn. Vandaar dat we hier staan en ons verhaal vertellen.” Pieter, tweedejaarsstudent Werktuigbouwkunde  (links) en Kevin, tweedejaarsstudent Mechatronica

Bedrijvenmarkt
Voor studenten die niet meteen willen speeddaten is er op de begane grond de bedrijvenmarkt. Hier kunnen alle technische studenten van Fontys zich laagdrempelig oriënteren op toekomstige stage- en werkplekken. Ideaal voor Pieter, tweedejaarsstudent Werktuigbouwkunde en afkomstig uit Polen. “Ik ken nog niet alle technische bedrijven uit de regio en hier tref ik ze allemaal onder één dak. Dat is wel zo handig.”

Ook zijn vriend Kevin is blij met de Meet & Match. “Ik studeer Mechatronica en ben alvast op zoek naar een mogelijke stageplek voor volgend jaar. Hier kan ik op mijn gemak kijken wat de mogelijkheden zijn.”

Wie weet komen ze uiteindelijk terecht bij Accerion of We Fabricate. Dat zou zomaar kunnen. [Ivo van der Hoeven]