september
2023

SPECO viert 35-jarig jubileum met grote namen: ‘Apetrots’

In 1988 startte in Tilburg de opleiding Sporteconomie. Nu, 35 jaar later, is de naam SPECO niet meer weg te denken binnen Fontys. Reden voor een groot feest, gevierd met een jubileumweek. Donderdagavond vond een bijzondere afsluiter plaats met een eigen College Tour, waar grote namen aan deelnamen.

Voordat de feestelijke viering begint stroomt de foyer van de Concertzaal in Tilburg langzaam maar zeker vol. Ruim 300 man, waaronder medewerkers en alumni, wachten rustig af. In een hoekje zitten zeven studenten te wachten voor de deuren opengaan. “Dit is de eerste avond van de jubileumweek die we meemaken, en ik denk ook meteen de leukste”, zegt een vanh hen.

De vier studenten in de foyerZe verwachten interessante verhalen van de gasten. Het zijn niet de minsten: Toon Gerbrands, Merijn Zeeman en Esther Vergeer. Alle drie hebben ze inmiddels hun sporen in de sportwereld verdiend. “Ik hoop dat we vanavond dankzij hun ervaringen geïnspireerd worden en zelf een beter idee krijgen van welke richting we uit willen.”

‘Trots blijft onveranderd’
Voordat de College Tour van start gaat, trapt directeur Minou Hoeberichts de avond af: “In de afgelopen 35 jaar zijn we uitgegroeid tot een zeer gewaardeerd merk in de sportwereld. Er is in die tijd ook heel veel veranderd, maar samen met partners in het beroepenveld, onze collega’s en studenten vormen we nog steeds een community, en daar ben ik apetrots op.”

Dan is het aan Joost Leenders om het gastcollege te starten met de drie gasten. Toon Gerbrands is naast zijn werk als bondscoach bij het Nederlandse volleybal ook directeur van AZ en PSV geweest. Merijn Zeeman is sportief directeur bij Team Jumbo-Visma en wist dit jaar met zijn ploeg alle grote wedstrijden te winnen. Esther Vergeer is een voormalig rolstoeltennisster, die van 1999 tot 2013 onafgebroken de eerste plaats op de wereldranglijst in het rolstoeltennis wist te bezetten.

Aan de slag
Gerbrands trapt de avond af met een kleine presentatie over het bouwen van hoog presterende organisaties. Want zoals elke topsporter weet: succes kom niet vanzelf. Wat is succes, en is het maakbaar? Eén ding is volgens Gebrands overduidelijk: succes is gekoppeld aan talent. Toch betekent het niet dat je succes honderd procent in de hand hebt. “Je hebt namelijk niet overal controle op. Neem concurrentie, de scheidsrechter, blessures, toeval of geluk. Dat kun je niet beïnvloeden. Maar je kunt wel een doel pakken, daarmee aan de slag gaan en jezelf verbeteren.” [Tekst gaat verder onder de foto]

Dat beaamt ook Merijn Zeeman, die met zijn ploeg Jumbo-Visma dit jaar de Vuelta, de Giro én de Tour de France wist te winnen. “We hebben voor al die wedstrijden een strategie gemaakt. We weten niets van de strategieën van onze tegenstanders, maar die van ons stonden er wel. Uiteindelijk is winnen gelukt en daar zijn we ongelofelijk trots op.”

Toon Gebrands. Foto door Senne van BerkelRust
Esther Vergeer krijgt via een video van Jordi Cruyff de vraag hoe zij omgaat met tegenslagen. Ze lacht en zegt dat ze voortaan gewoon op de bank gaat liggen, maar in haar hoogtijdagen was dat anders. “Je kent jezelf door en door en voelt aan wanneer je over je max bent gegaan of wanneer je mentaal iets niet op kunt brengen. Ik had een basis gelegd van wat ik wel en niet kon. Ik had een plan dat ik kon uitvoeren en dat gaf me rust."

Het is al even geleden dat Vergeer haar topsportcarrière beëindigde, maar ze zet zich nog steeds volop in. Dat doet ze onder andere als Chef de Mission voor de Paralympische Spelen. “Ik sta sterk in mijn rol als chef. Ik kan me inleven in de belevingswereld van een sporter, maar weet ook wat fijn is om geregeld te hebben. Ik laat me wat dat betreft ook niet zomaar aan de kant zetten.” Daarnaast maakt Vergeer zich ook sterk voor kinderen met een aandoening, waarvoor het niet altijd vanzelfsprekend is dat zij kunnen sporten. “Dat onrecht vind ik nog zo groot, en dat wil ik heel graag veranderen.”

Normen en waarden
Het moge duidelijk zijn: de drie grootheden werken in een wereld waar veel gebeurt en ook politieke spelletjes worden gespeeld. Maar de drie blijven altijd vasthouden aan hun eigen normen en waarden. Dat is een les die ze mee willen geven aan het publiek: je moet jezelf altijd in de spiegel aan durven kunnen kijken, bouw op openheid en eerlijkheid en ben oprecht bezig met een missie. [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Minou Hoeberichts
2023
ik ben niet geheel juist gequoot > correctie: in de afgelopen 35 jaar zijn we uitgegroeid tot een zeer gewaardeerd merk in de sportwereld.