juli

Sorry, ik heb een 7

Een tijdje terug kwam een student naar me toe: “Sorry juffrouw, ik heb het tentamen denk ik wel gehaald, maar ik heb wat steken laten vallen. Ik had beter gekund”. Het was de eerste keer in zes jaar Fontys dat een student met een dergelijke boodschap bij me kwam.
Toen ik doceerde op de Universiteit van Maastricht overkwam dit bijzondere studentengedrag me vaker. Er waren ambitieuze Duitse studenten – een oververtegenwoordigd soort op de Universiteit van Maastricht – die baalden van ieder punt lager dan een 10 en ook in staat waren daar naar de docent hun excuses voor aan te bieden. Omgekeerd verwachtten zij ook een perfecte argumentatie waarom ze bijvoorbeeld een 9 kregen en geen 10.

Tijdens mijn studie Algemene Economie aan de Universiteit van Tilburg had ik één keer een ‘bijna 10’. Het was voor het vak ‘marktwerking en innovatie’, ik weet het nog als de dag van gisteren (het was niet gisteren; het was bijna 20 jaar geleden, maar dat terzijde). Een week na het tentamen trof ik de professor. Hij gaf aan dat hij zo getwijfeld had over het cijfer dat hij mij zou geven. Ik had eigenlijk alles goed beschreven, maar ik had bij een paar vragen niet de bijbehorende terminologie gebruikt. Hij heeft me daarom een 9,5 gegeven en geen 10; onder de argumentatie dat je alleen echt een expert in een vakgebied kan zijn als je ook de taal van dat vakgebied spreekt. Ik vond het fantastisch dat hij zo over mijn cijfer had nagedacht, was apetrots op mijn 9,5, en zie deze docent als één van de allerbeste die ik ooit ben tegengekomen.

Al jaren wordt gediscussieerd over de al dan niet bestaande zesjescultuur in Nederland. De econoom in mij vindt een zesje hoogst efficiënt: waarom zou je meer effort in iets stoppen als het je niet meer oplevert? De psycholoog in mij maakt zich druk over berichten over een toenemend aantal burn-outs onder studenten en vindt dat de druk best iets van de ketel mag.
Het gaat me dan ook niet om de wenselijkheid van de streberige student. Het gaat me nu om de schoonheid van dit zeldzame gedrag. Een student die naar je toekomt met “sorry, ik heb een 7, en ik had voor uw vak zó graag hoger willen halen”, daar wil je toch een lijstje omheen doen en aan de muur hangen?!

Eveline van Zeeland neemt graag Fontys-gedrag onder de loep. Daarnaast is zij Associate Lector Smart Marketing & Strategie bij FHMM en auteur van Basisboek Neuromarketing.