Nuenen,
november

Soms moet je kunst ontzamelen

Studenten helpen met beurs en veiling bij verkoop deel collectie

Fontys verkoopt een deel van haar kunstcollectie en doet dat in de vorm van een kunstbeurs. De voorbije tien weken is hieraan gewerkt door studenten van Fontys Academie voor Beeldende Vorming (ABV). Zij verzorgen dit weekeinde ook rondleidingen en zelfs een veiling.

Fontys heeft in de loop der jaren een enorme kunstcollectie van zo’n 2.400 werken in bezit gekregen, maar gaat een deel daarvan nu verkopen. Dat gebeurt deze vrijdag, zaterdag en zondag bij kunsthandel Art Dumay in Nuenen.

Tweederde van de Fontys-verzameling komt nooit uit het depot bij de pabo in Den Bosch. Dat dreigt nu uit zijn voegen te barsten. De verkoop – voorzitter Wim Daals van de Fontys kunstcommissie spreekt van ‘ontzamelen’ – moet de kwaliteit en beheersbaarheid van de collectie verbeteren. Drie jaar lang is gewerkt aan de voorbereiding. Hierbij waren naast de kunstcommissie en externe experts ook docenten en studenten van Fontys Hogeschool voor de Kunsten betrokken.

Lees verder onder de fotocarrousel.

Van dit instituut zijn veertien eerste-, tweede- en derdejaarsstudenten al tien weken bezig met de voorbereiding van een Art Market. Dat gebeurt in het kader van een ABV-Crosslab en onder leiding van de docenten Pien School en Christianne Niesten. Dit weekeinde worden zo’n 120 Fontys-werken bij Art Dumay te koop aangeboden. Een veelvoud daarvan moet via het online veilinghuis Catawiki de weg naar een nieuwe eigenaar zien te vinden.

Veiling
In Nuenen wordt deze donderdag nog hard gewerkt aan de kunstbeurs. "De selectie is met name door de kunstcommissie verzorgd. Wij hebben de vormgeving van de expositie gedaan en de teksten bij de kunstwerken geschreven”, vertelt tweedejaars Edwin de Klein. Studenten geven de bezoekers straks rondleidingen en gaan zondag om 14.00 uur ook werken veilen. Volgens Edwin hebben ze daarvoor een kleine veilingcursus gehad met de do’s & don’ts.

“Er hangen hier met name litho’s, linosneden en etsen”, weet hij. De meeste prijzen variëren van 50 tot 225 euro. De vrijdag is speciaal bedoeld voor studenten en medewerkers van Fontys, die een werk met 15 procent korting kunnen aankopen. “Ik denk dat het dan een spektakel wordt, want die korting is natuurlijk aantrekkelijk.”

Melanie DumayCoaching
Dat verwacht ook Melanie Dumay, samen met haar man Paul eigenaar van de kunsthandel in Nuenen. Begin dit jaar vroeg Fontys of zij wilden meedoen aan een aanbesteding voor de verkoop van de collectie. Een pluspunt is dat Art Dumay zich helemaal heeft toegelegd op het online verkopen van kunst en een strategisch partner is van Catawiki. “Maar ik denk ook dat we de aanbesteding hebben gewonnen vanwege de mogelijkheden die we studenten hier kunnen bieden. We ondersteunen ze met deze locatie en coaching door ons team.”

Dumay heeft genoten van de voorbije donderdagen waarop de studenten in haar kunsthandel aan de slag gingen. “Het was fantastisch om hun ontwikkeling te zien. Ik ben verbaasd en verrast door de capaciteiten die ze bezitten. Ik heb kunnen zien hoe het onderwijs, 25 jaar na mijn eigen afstuderen, gegroeid is. We gaan de studenten en de reuring die ze meebrengen echt missen.” De eigenares hoopt echter volgend jaar opnieuw een Crosslab van ABV in huis te hebben. [Tim Durlinger]