september

Sociaal werker: de schakel van de toekomst

Sociaal werk. Het is dé toekomst van de samenleving als het aan lectoren Mariël van Pelt en Maja Ročak ligt. Donderdagmiddag stond dit dan ook centraal tijdens het symposium Social Work Future Proof in Eindhoven.

Van Pelt en Ročak zetten zich binnen het lectoraat Sociale Veerkracht onverschrokken in om de huidige complexe en maatschappelijke vraagstukken binnen het sociaal domein te onderzoeken. Het doel daarbij? Samen werken aan een toekomstbestendige social worker.

Goochelaar GerardHet symposium startte donderdag met een opening van goochelaar Gerard. Door middel van goocheltrucs en puzzels lichtte hij toe hoe belangrijk de rol van social workers, zowel als professionals als individuen, in de maatschappij is. Een thema dat later in de middag terugkwam in allerlei verschillende workshops die te volgen waren.

Breed en zinvol aanbod
Van toekomstbestendige pleegzorg en ervaringsdeskundigheid in de vrouwen- en gezinsopvang tot aan seksualiteit en intimiteit en maatschappelijke opvang; allerlei onderwerpen die verbonden zijn met social work passeerden donderdagmiddag de revue. Voor de bezoekers zinvolle workshops waar veel relevante informatie uit gewonnen werd.

Het diverse aanbod was volgens de twee lectoren erg belangrijk. “Sociaal werk omvat een hele brede basis. En wanneer een sociaal werker problemen constateert, zoekt hij of zij naar de oorzaken daarvan en wat daaraan te doen is om samen te werken in en aan een sociale, vaste basis. Daarbij zijn activeren en hulpverlenen, individueel en collectief werken en structuur aanbrengen en behouden erg belangrijk”, legt Van Pelt uit.

Symposium Social WorkKoers bepalen
Daarnaast zijn sociaal werkers volgens de lector een verbindende en versterkende schakel waardoor iedereen beter kan samenwerken in en aan een sociale basis. Maar doordat er van alles gebeurt in het sociale domein, is het belangrijk dat er een professional aan het roer staat die weet wat hem of haar te doen staat.

“In het lectoraat Sociale Veerkracht onderzoeken we wat we willen en waar we naartoe gaan als deskundigen. Die koers bepalen we uiteindelijk zodat we de toekomstige sociale werker kunnen ondersteunen met onderzoek, praktijktips en tools om zo goed mogelijk te kunnen functioneren”, aldus Ročak.

Samen met docenten, studenten, onderzoekers én het werkveld wordt de koers uiteindelijk bepaald. Maar waarom is die nieuwe koers zo belangrijk? Van Pelt: “Neem bijvoorbeeld de vergrijzing. Als deze net zo doorgaat als de afgelopen jaren, moet binnen de kortste tijd één op de vier of misschien wel drie mensen in de zorg werken. Dat kan simpelweg niet, maar mensen kunnen straks wel meer doen in hun eigen samenleving of in eigen wijken. Maar daar hebben ze wel professionele ondersteuning bij nodig. En die wordt uiteindelijk aangeboden door de future proof social worker.” [Noëlle van den Berg]