juli

Soberdere treinregeling: nog weinig gevolgen voor Fontys

Wie deze week het land in moest per trein, kon het al merken: vanwege een personeelstekort bij de NS rijden op meerdere trajecten minder vaak treinen. Dit zal ook na de zomer nog zo zijn. Naar en tussen Fontys-steden lijkt die versobering weinig gevolgen te hebben.

In vrijwel elke sector komen bedrijven en instellingen op dit moment mensen tekort. Er is een brandende vraag naar personeel dat er kennelijk niet is. Zo ook bij de Nederlandse Spoorwegen. Daardoor werd de dienstregeling voor deze week al aangepast. Volgens de NS zal die regeling na de zomer eveneens soberder zijn. Mogelijk rijden er dan zelfs nog minder vaak treinen.

Toch lijkt het voor Fontys Hogescholen mee te vallen. Voor de treinritten van en naar Eindhoven, Tilburg, Sittard, Den Bosch en Venlo zijn er nauwelijks aanpassingen. Alleen op het traject Eindhoven-Utrecht-Amsterdam gaan wat minder treinen rijden.

“Alles hangt wel af van hoe het na de zomer is”, luidt de disclaimer van de NS-woordvoerder. “Maar voor het zuiden van het land zijn er inderdaad niet zo veel aanpassingen. Elders worden trajecten vaker ingekort. Door dat te doen is er maar één conducteur per trein nodig.”

Mochten er na de zomer bijvoorbeeld door corona meer zieken zijn dan normaal, of het personeelsprobleem is om een andere reden groter dan nu te voorzien, dan volgen er meer aanpassingen. “Normaal gesproken zetten we als alternatief dan bussen in. Maar daar is het eigenlijk hetzelfde verhaal: daar komen ze chauffeurs tekort.”

Steun
Voor 2023 en later hangt nog een andere donkere wolk boven het openbaar vervoer. Eind dit jaar wordt de coronasteun aan de NS stopgezet. Volgens de ov-bedrijven is dat te snel omdat het aantal passagiers nog lang niet op het pre-coronatijdperk zit. En dat zou kunnen betekenen dat 20 tot 30 procent van alle ritten geschrapt moet worden.

Provincies, studentenorganisaties en universiteiten hebben al in Den Haag aan de bel getrokken dat daardoor het onderwijs in gevaar zou kunnen komen. Afgelopen week konden zij hun zorgen uiten tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. [Jan Ligthart]