Smoothies mixen op International Summerschool

Een Duitse student kijkt sceptisch naar het groene drabje dat hij zojuist heeft gemixt. Het is donderdagochtend, en een groep van veertig studenten uit Duitsland, Polen, België en Spanje is op bezoek bij de lerarenopleiding in Tilburg voor een workshop 'gezonde smoothies maken'.

De studenten, die allemaal een medische achtergrond hebben, geven elkaar tijdens de International Summerschool een week lang workshops en presentaties over de gezondheidszorg in hun land. Het is de zevendiende editie, die dit jaar georganiseerd wordt door de Hogeschool Arnhem Nijmegen, Fontys Lerarenopleiding Tilburg en Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid.

Dian van Limpt
2019
Eerst hadden we een presentatie over een gezonde smoothie met de do's and don'ts. Als reactie op Freddie: Natasja heeft heel goed uitgelegd dat je je smoothie met groenten moet maken en niet teveel fruit en zeker geen suiker toevoegen. Hierbij het recept van deze groene smoothie: 1 banaan, 200 ml ongezoete amandelmelk, drie handjes spinazie, 2 theelepels chiazaad.
De smoothie oogde niet heel smaakvol door de groene kleur, maar smaakte goed.
Freddy
2019
Gezonde smoothies? Ik moet daar altijd om lachen... De basis van een smoothie is veelal fruit en soms wat groente: beide erg gezond. Maar zodra je hier sap van maakt wordt het al snel gevaarlijk. Maak eens een smoothie van 3 sinaasappels, 2 bananen en 1 appel. Dat drink je zo op. Probeer nu eens achter elkaar 3 sinaasappels, 2 bananen en 1 appel op te eten. Inderdaad: dat lukt niet.

Conclusie: een smoothie is op zich niet ongezond, maar je drinkt er al snel veel te veel van. Hierdoor krijg je snel een enorm ongezonde hoeveelheid suiker binnen.

Ofwel: geloof niet in deze waanzin en eet gewoon het fruit. Veel gezonder en je hebt meteen deels gegeten.
Isabelle van Alebeek
2019
Ik deel de mening van Freddy grotendeels. Zie bijvoorbeeld https://groenevrouw.nl/groene-smoothies/ Een idee zou zijn om er in ieder geval wat vet aan toe te voegen. ;-)