november

Sluiting Tilburgse scholen blijft optie bij toename besmettingen

Dat scholen ‘vanaf het voortgezet onderwijs’ mogelijk weer dicht moeten in regio’s waar het slecht gaat met de coronabesmettingen, kan ook Fontys in Tilburg treffen. In de regio Midden-Brabant gaat het niet goed. “Het is nog niet gezegd, maar we houden er rekening mee”, aldus een woordvoerder van Fontys.

Het Outbreak Management Team adviseerde het kabinet om de bovenbouw van het middelbaar onderwijs, hogescholen en universiteiten twee weken te sluiten. De overheid nam dat advies niet over, maar premier Rutte zei gisteren in de persconferentie dat dit wél zou kunnen gelden voor regio’s waar het slecht gaat.

Dat zijn regio’s waar het aantal besmettingen hoger is dan gemiddeld, zoals Twente en Rotterdam. Maar ook in West- en midden-Brabant is het aantal besmettingen hoog. Als dat nog meer wordt, zou sluiting van de scholen een gevolg kunnen zijn.

Afwachten
“We kunnen niet anders dan besluiten Eenrichtingsverkeer in Fontys-gebouw.hierover afwachten”, aldus Fontys-woordvoerder Mascha Arts. Sluiting zou om meerdere redenen slecht nieuws zijn, maar zeker ook omdat veel Fontys-studenten midden in de tentamens zitten.

Die duren tot en met volgende week. Er worden ook wel online tentamens afgenomen, maar slechts op kleine schaal. Als de regio besluit dat de scholen dicht moeten, zijn daarbij overigens nog verschillende varianten denkbaar, bijvoorbeeld dat tentamens wél mogen doorgaan.

Ervaring
Fontys heeft inmiddels noodgedwongen al ervaring met de verschillende scenario’s: van dicht, naar alleen praktijkonderwijs en toetsen, naar gedeeltelijk online en gedeeltelijk les op de campus.

De instelling doet er alles aan om dat in goede banen te leiden. Zo gaat de school vanaf 16 november ‘student-corona-coaches inzetten op vier locaties, die medewerkers en studenten aanspreken als ze zich (per ongeluk) niet houden aan de regels.

Samen met de Vereniging Hogescholen werkt Fontys aan een op- en afschalingsplan. Daarin staat wat de school kan doen in de verschillende situaties in deze coronacrisis. “We doen er alles aan om studievertraging bij studenten zoveel mogelijk te voorkomen”, aldus Arts. [Petra Merkx]