februari

Slim trucje basisbeurs niet voor iedereen even handig: 'Kan niet zonder ov'

Ga je de nieuwe basisbeurs mislopen? Misschien is dit een idee: sommige studenten kunnen hun stufi een paar maanden stopzetten en die vanaf september weer opnemen. Dan krijg je dus een basisbeurs, maar moet je het wel een tijdje zonder lening doen. Prima te doen voor de één, onmogelijk voor de ander.

In september komt de beurs terug, maar alleen voor studenten zonder studievertraging. Veel studenten vallen daardoor buiten de boot, zoals Ellen Pruijn. Zij studeerde eerst een jaar biomedische wetenschappen in Maastricht voordat ze overstapte naar de bachelor psychology & technology in Eindhoven. Ze zit nu in het derde jaar van de opleiding, en dat is dus eigenlijk haar vierde studiejaar.

Stufi stopzetten
Om toch nog een beetje basisbeurs te krijgen, heeft Ellen iets slims bedacht. Ze heeft haar studiefinanciering helemaal stopgezet en laat die pas in september weer doorgaan. Dan heeft ze dus een aantal maanden ‘gespaard’ en krijgt ze toch nog basisbeurs.

Ze heeft nu geen ov-studentenkaart (ze neemt een weekendabonnement van 35 euro per maand) en ze moest ook haar lening stopzetten. “Tot nu toe gaat het wel”, zegt Ellen. “Als ik het niet meer red, kan ik misschien iets van mijn ouders lenen.”

Wat ze ervoor terugkrijgt? Negen maanden basisbeurs van 275 euro per maand: dat is bijna 2.500 euro. Daar komt waarschijnlijk nog zo’n 900 euro steun bovenop vanwege de hoge inflatie. Ook die steun is alleen voor studenten met een basisbeurs.

Om het trucje toe te kunnen passen, moet je zowel je lening als je ov-reisrecht tijdelijk kunnen missen. En dat is onmogelijk voor Hannah, Fontysstudent Journalistiek. “Ik leen nu bij en heb dat geld hard nodig om mijn kamer te kunnen betalen. Bovendien woon ik in Breda. Als ik iedere dag de trein naar Tilburg moet betalen om naar school te kunnen, wordt dat een duur grapje.” Het trucje past ze dan ook niet toe. “Ik heb al het gezeik nu toch al, dus dan houd ik het maar gewoon zo.”

Sophia en ZoëOnmogelijk
Sophia en Zoë zouden het financieel wel kunnen, maar laten het trucje toch voor wat het is. Sophia omdat ze voor een half jaar naar het buitenland gaat, Zoë omdat haar ouders alles voor haar betalen. “Ik woon thuis, dus het gaat onderaan de streep niet om veel geld. Het is het voor mij niet waard om alles te moeten omgooien”, zegt Sophia, die net als Zoë de lerarenopleiding Engels doet. Zoë: “Ik woon thuis en mijn ouders regelen alles voor mij. Ik weet niet hoe het allemaal werkt.”

Voor je dertigste
Let op: na je dertigste verjaardag kun je geen studiefinanciering meer aanvragen. Ook moet je binnen tien jaar na je eerste aanvraag een diploma behalen, anders moet je alles terugbetalen – ook je basisbeurs.

De terugkeer van de basisbeurs wordt binnenkort besproken in de Tweede Kamer. Die moet er nog mee akkoord gaan, en daarna de Eerste Kamer nog. Naar verwachting krijgt het wetsvoorstel uiteindelijk brede steun. [HOP/Karen Luiken]