Tilburg,
2019

‘Slechtste periode om te studeren nu’

Langer studeren, later een hypotheek en koophuis én later een vaste baan. Twintigers van nu bereiken mijlpalen in hun leven gemiddeld later dan de twintigers van tien jaar geleden. Sommige studenten van Fontys Stappegoor voelen zich ‘genaaid’.

Het grootste verschil met vorige generaties, is de leeftijd waarop twintigers vast werk hebben. In 2018 had de helft van de 27-jarigen een vaste aanstelling, tien jaar eerder had de helft van de 24-jarigen al vast werk. Dat blijkt uit cijfers van het CBS die vorige week bekend werden gemaakt.

Slecht onderwijs
Tamara (22) studeert International Lifestyle TamaraStudies in Tilburg en zit in haar derde jaar. “Ik maak mij heel veel zorgen om mijn toekomst. Vooral of ik werk ga vinden. Op LinkedIn zie ik veel banen voorbijkomen, maar ik denk dat wat ik leer tijdens mijn studie niet toereikend is voor die jobs.”

Tamara voelt zich bedonderd door het onderwijs. “Er is naar mijn mening niks veranderd of verbeterd sinds het leenstelsel, behalve dat ik meer moet betalen.”

Eigen huis
Niet alleen volgen twintigers langer onderwijs en krijgen ze later een vaste baan, ook is het aandeel huizenbezitters onder deze leeftijdsgroep kleiner dan in 2008. Zonder vast inkomen is het moeilijker om een hypotheek te krijgen. Wat ook meespeelt is dat de hypotheekregels strenger zijn geworden en de huizenprijzen snel gestegen.

Toch Mariekemaakt niet iedereen zich zorgen. Marieke, derdejaars pabo: “Omdat ik in het onderwijs ga werken, ben ik niet bang om later geen vaste baan te krijgen. Ik maak mij geen zorgen om de toekomst. Banen zat in mijn sector op dit moment. Ik verwacht dat ik binnen twee à drie jaar na mijn afstuderen een vast contract krijg. Ik heb ook het geluk dat ik niet heb hoeven lenen via DUO."

Slechte periode
Mariëlle (21) zit in het derde jaar van haar studie Leraar Biologie. “Eigenlijk is dit de slechtste periode om te studeren of te starten. We krijgen geen basisbeurs meer en toch is het onderwijs niet verbeterd. Ook vallen we net buiten die ‘halvering collegegeld’-regeling.”

“Wij moeten dus meer lenen Merel (l) en Mariëlledan studenten van tien jaar geleden, waardoor we schulden opbouwen en die schulden éérst af moeten lossen, voordat we aan een hypotheek kunnen gaan denken. Het is een cirkel eigenlijk.”

Toch maakt ze zich niet per se zorgen om haar toekomst. “Ik ga hierna nog een master doen en zie dan wel of ik een baan kan vinden.” Merel (23) ook studente Leraar Biologie beaamt dat. “Ik maak mij ook nog geen zorgen om de toekomst. Ik heb gelukkig geen schulden opgebouwd en zal straks na mijn studie dan ook minder hypotheekproblemen hebben dan medestudenten.”

Tamara: “Een hypotheek is een zorg voor later. Ik wil nu eerst nog lenen, daarna sparen en daarna een huis kopen. Ik verwacht ook dat ik dat pas kan als ik 27 of ouder ben. Het is dat mijn vriend al een vaste baan heeft en we kunnen sparen, anders zat dat er nog lang niet in.” [Jacky Eickes]

Freddy
2019
Bijna iedereen voelt zich 'genaaid' ten opzichte van een generatie eerder. Vooral omdat het gras aan de andere kant van het hek groener lijkt, maar ook omdat er inderdaad dingen zijn die nu minder zijn dan een generatie eerder.

Als je echter naar het grotere geheel kijkt dan zie ik dat we het hier in Nederland nog steeds bijzonder goed hebben ten opzichte van het wereldgemiddelde. De luxe waarin we hier leven ligt op een niveau dat gewoon niet reeel is (lees: de aarde kan het niet aan). Dus geniet ervan zolang je het hebt; het gaat alleen maar minder worden.