maart
2023

Sextalk in de klas: tijd om taboe te verbreken

Voor een gezonde seksuele ontwikkeling is het belangrijk om seksualiteit bespreekbaar te maken in de opvoeding en in het onderwijs. Maar hoe doe je dat? Fontys Pedagogiek en Studievereniging BOAZ verzorgden woensdagavond het congres ‘Sextalk in de klas’, om het taboe rondom seks en seksualiteit te verbreken.

Zeker veertig belangstellende (aanstaande) leerkrachten, docenten en pedagogen begeven zich deze avond bij scholengroep Trevianum, waar het forum dient als congresruimte. Dat ‘Sextalk in de klas’ op deze dag georganiseerd is, is geen toeval. Vandaag start namelijk ook de maand van de leuke seks, waarin aandacht voor positieve seksualiteit centraal staat.

Dilana Schaafsma is naast lector Gezond Seksueel Opgroeien bij Fontys Pedagogiek ook voorzitter van de stichting Maand van de leuke seks. “Al vijf jaar organiseren en faciliteren we evenementen waarbij we ons richten op de positieve kant van seksualiteit. Iets wat in het onderwijs vaak nog mist.”

Aanmoedigen
Sterker nog: voorlichting is vaak gericht op de negatieve kanten van seksualiteit. “Terwijl seks zoveel moois kent en zelfs een positieve bijdrage kan leveren aan onze kwaliteit van leven. We moeten ons dan ook niet alleen richten op voorkomen van problemen, veilig vrijen en grenzen, maar kunnen juist aanmoedigen op seksueel plezier en ervaringen.”

Volgens Schaafsma is seksualiteit dan ook een centraal aspect van het leven van de mens. “Het omvat seks, genderidentiteit en –rollen, seksuele oriëntatie, erotiek, plezier, intimiteit en voortplanting. Relationele en seksuele vorming is dan ook best breed. Het is onze taak om ervoor te zorgen dat jongeren veilig kunnen genieten van seksualiteit. En als we vroeg met die voorlichting beginnen, hebben kinderen er niet zoveel moeite mee.”

WhatsApp Image 2023-03-02 at 09.39.25 (2)Pas op, kijk uit!
Toch is het niet zo gek dat seksuele voorlichting vaak een negatieve ondertoon kent. “Dat is ook de manier waarop we het zelf voorgeschoteld kregen, onze eigen opvoeding. Daarom zeg ik altijd tegen mijn studenten dat het echt aan hen is om de voorlichtingscirkel van ‘pas op, kijk uit!’ te doorbreken”, aldus de lector.

Dat was voor S.V. BOAZ, de studentenvereniging van Fontys Pedagogiek, een van de voornaamste redenen om het congres vanavond te verzorgen. “Ik heb tijdens mijn studie vrijwel niets geleerd over seksualiteit in de klas. Daar wordt echt te weinig aandacht aan besteed, maar het is juist heel belangrijk”, aldus vice-voorzitter Vince.

Gesprek aangaan
Meerdere studenten hebben bij BOAZ aangegeven dat ze te weinig kennis hebben over het onderwerp en dat er nog steeds een taboe rust op praten over seks en seksualiteit. “En dat terwijl zij juist degenen zijn die het gesprek straks aan moeten gaan", vervolgt Vince.

Het congres levert niet alleen meer kennis op, maar creëert ook een verbinding tussen studenten en het werkveld. Eén van de aanwezige studenten is Laurie, vierdejaars aan de Lerarenopleiding in Sittard. “Ik wil me vooral verdiepen in het bespreken van seksualiteit in de klas, waar ik vanavond ook een workshop over volg.”

Aan de slag
Die opgedane kennis kan ze later misschien wel toepassen tijdens haar stage in Heerlen. “Seksualiteit in de klas maakt nu maar een heel klein deel uit van onze opleiding en studenten vinden het ongepast om het hier over te hebben. Ik ben hier vanavond in ieder geval om mijn kennis en vaardigheden uit te breiden. Wie weet kan ik er uiteindelijk op mijn stageplaats ook mee aan de slag.” [Noëlle van den Berg]

Elles Gnodde
March
2023
Wat een mooi initiatief! In onze westerse cultuur zit er nog steeds veel lading op het onderwerp seksualiteit en dat terwijl wij mensen niets anders dan seksuele wezens zijn. Levensenergie laten stromen maakt ons mensen vitaal en we openen ermee ons ware potentieel.

Ik zou zeggen: 'keep up the good work', er is nog een wereld te winnen.