december

School is niet om te leren

Pas hoorde ik een Amerikaanse professor vertellen over Princeton, de beroemde universiteit. Je kunt daar gewoon naar binnenlopen en lessen volgen. Colleges, workshops, alles. Je wordt niet gecontroleerd. Toch doet helemaal niemand dat. Raar, toch? Bij Princeton wordt misschien wel het beste onderwijs ter wereld gegeven. Je kunt daar gratis leren van de besten! Maar niemand lijkt geïnteresseerd.

Hetzelfde geldt voor Fontys. Ook wij hebben, zo ver ik weet, weinig last van Eindhovense insluipers die stiekem willen leren.

Zijn verklaring: we gaan helemaal niet naar school om te leren! We gaan om te bewijzen dat we in staat zijn om ons vast te bijten in saaie, taaie, zinloze bezigheden. Dat we doorzetters zijn. Dat we kunnen functioneren binnen een systeem. Dat we aangepast zijn! Immers, werk bestaat ook vaak uit zinloze, saaie, taaie bezigheden binnen een systeem. Een schooldiploma zegt dus vooral tegen een werkgever: dit is er één. Een aangepaste! Die moet je hebben! Leren, dat doet ie wel op het werk!

Dat geeft een nieuwe dimensie aan de term aangepast onderwijs en het verklaart waarom niemand Princeton binnensluipt. Het verklaart ook waarom online onderwijs niet van de grond komt. Aan het aanbod ligt het niet. Online onderwijs is goedkoop, er is enorm veel te vinden en je kunt van de allerbesten leren. En dat kun je ook nog eens bewijzen met badges.

Maar wat je niet bewijst is dat je een ‘aangepaste’ bent. Eerder het tegenovergestelde. En, u begrijpt, daar zitten de meeste werkgevers niet op te wachten!

Rens van der Vorst is technofilosoof, hoofd IT Innovatie bij Fontys en auteur van 'Appen is het Nieuwe Roken'.