november

Scholieren en studenten samen naar Den Haag

Bron doet verslag via Instagram

Scholieren en studenten van mbo's, hogescholen en universiteiten trekken zaterdag samen op in een demonstratie tegen het leenstelsel. Ze gaan naar Den Haag om duidelijk te maken dat ‘de grens bereikt is’. Het leenstelsel pakt om allerlei redenen slecht uit, vinden de organiserende belangenverenigingen.

Sinds de invoering van het schuldenstelsel is het onderwijs minder toegankelijk geworden. Er stromen minder studenten vanuit het mbo door naar het hbo, jongeren van wie de ouders niet gestudeerd hebben gaan zelf minder snel studeren, wat ook geldt voor jongeren met een migratie-achtergrond, aldus de Landelijke Studentenvakbond (LSVb).

“Voor studenten is de maat vol. Ze moeten zich diep in de schulden steken om te kunnen studeren, aan hen beloofde investeringen in het onderwijs worden niet nagekomen en nu gaat ook nog de rente op de studielening omhoog. Hier trekken we een grens”, zegt LSVb-voorzitter Carline van Breugel.

Hoge schulden
Belangenorganisaties van scholieren en mbo’ers - LAKS en JOB - sluiten zich bij de studenten aan. Ook voor hen is het leenstelsel (op termijn) nadelig, als ze willen doorstuderen. Zeker nu ook de rente op de leningen wordt verhoogd. Hoge schulden kunnen hen ervan weerhouden verder te studeren.

De LSVb-voorzitter noemt als negatief effect ook dat het lastiger is om een hypotheek te krijgen als je een studieschuld hebt. “Waar het een sociaal stelsel wordt genoemd, geeft het hebben van schulden een zware psychologische druk en dat voor 35 jaar lang. Het wordt je bijna onmogelijk gemaakt om zelf iets op te bouwen door het kopen van een huis.’

Basisbeurs
Het studieleenstel verving in 2015 de basisbeurs. Het idee erachter was dat het niet eerlijk is dat de bakker indirect betaalt voor de studie van bijvoorbeeld een advocaat of chirurg, die er na zijn studie veel geld mee kan verdienen. Maar uit onderzoek van onder meer het CBS blijkt dat kinderen uit arme gezinnen minder snel gaan studeren door het nieuwe stelsel.

Het vrijgekomen geld zou worden besteed aan beter onderwijs. Of dat ook daadwerkelijk is gebeurd, wordt ook in twijfel getrokken. Onder meer door de Algemene Rekenkamer. [Petra Merkx]