april
2023

Samen Slim Vergroenen zet Eindhoven op biodiverse kaart

Zoveel mogelijk vierkante meters natuurlijk groen in plaats van stenen, bloemrijke tuinen, groene gevels, daken en heggen stimuleren en minder onderhoud plegen om de biodiversiteit te vergroten. Het zijn de belangrijkste doelen van het project Samen Slim Vergroenen, dat Eindhoven groener maakt dan ooit.

Heel Eindhoven in één keer groener maken gaat niet. Daarom startte het project - een samenwerking tussen BioArt Laboratories, Studio Van der Park, Gemeente Eindhoven en 48 Fontysstudenten - eerst in de Eindhovense wijk Limbeek-Zuid. Daar werden woensdag de uitslagen van het onderzoek, communicatiemiddelen en waardeplanten overhandigd aan de lokale natuurwerkgroep. “Zo kunnen zij met hernieuwde inzichten het stokje van ons overnemen”, aldus Fontys-onderzoeker Niels van Maaren.

Van Maaren is de grondlegger van het project, dat gestart werd na het evenement Steenbreek in Helmond. “Ik was daarbij aanwezig en ze haalden daar letterlijk de stenen uit de grond om coniferen te plaatsen zodat de wijk groener werd. Dat moest slimmer kunnen. Aan ons de taak om die slimmere manier te vinden.”

Niels van Maaren in gesprek met de wijkbewonersDe Small Five
Dat gebeurde. Van Maaren ging in gesprek met de gemeente Eindhoven en BioArt Laboratories en onderzocht allerlei data. “Daaruit bleek dat wanneer je bio-kaarten en leefbaarheidskaarten over elkaar plaatst, je precies kunt zien welke dieren in welke buurt leven. Oftewel: de Small Five.”

In Limbeek-Zuid bestaat de Small Five uit een dwergvleermuis, gierzwaluw, vosje, egel en gehakkelde aurelia. Vijf diertjes die in de buurt leven, maar waarvan de leefomgeving zeker nog uitgebreid kan worden. “Zo komt de dwergvleermuis voor bij het spoor, maar leeft hij niet in deze aangrenzende wijk. Aan de bewoners van Limbeek-Zuid dus de taak om het leefgebied te vergroten”. Aldus Van Maaren.

Diertjes adopteren
Dat kan de wijk doen aan de hand van een speciale veldhandleiding waarin voor ieder diertje staat vermeld wat ze eten, wat de favoriete leefomgeving is en welke planten leefomgeving bevorderen. Die informatie wordt ook gedeeld op verschillende posters die de groep Fontysstudenten maakte voor de bewoners. “Wanneer je bijvoorbeeld een fruitboom plant, heb je meer kans dat die dwergvleermuis ook deze kant op komt.”

Niels van Maaren overhandigt het materiaal aan de natuurwerkgroepDaar blijft het volgens Van Maaren niet bij. Bewoners kunnen de diertjes ook adopteren. “Niet letterlijk natuurlijk, maar wanneer wijkbewoners bij de natuurwerkgroep aangeven dat ze inderdaad willen helpen met het groen in de wijk, kunnen ze bijvoorbeeld voor de vleermuis een speciaal kastje krijgen waarin deze zich huisvest. Daar hoort natuurlijk ook een adoptiecertificaat met stempel bij. Én een magneetje met een foto van het diertje, zodat je je certificaat op de koelkast kunt hangen. Dichterbij de natuur kun je niet komen, toch?”

Verbinden
Groene ruimtes zijn overigens niet alleen goed voor dieren. Ze verbeteren ook de leefbaarheid van de mens. Vergroening heeft positieve effecten op het welzijn van mensen en kan helpen bij het verminderen van geluidsoverlast en hittestress. Het bevordert een beter sociaal klimaat en het verhoogt de activiteiten in de buurt. [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

Bert van der Moer
2023
Bijzonder goed groen initiatief! Mogelijk parallel aan de geplande projecten vooral ook ideeën genereren en plannen maken voor het weer "groen" maken van de vele betegelde privé-tuinen. Om te beginnen met die 'versteende' tuinen grenzend aan de openbare weg. De voortuinen.
Hoe deze bewoners, huiseigenaren ertoe bewegen om een minimale oppervlakte bestraat te laten en het merendeel te beplanten? Minstens met gras, minstens één boom en aangevuld met planten.
Misschien zelfs overwegen en uitwerken van een 'dienst' die tuinen aanlegt en (bijv. in abonnementsvorm) ook kan bijhouden of onderhouden. Dit alles onder het mom: "Meer groen bij bewoners, meer bewoners gezond".