2020

Roze haren met hulp van Youtube

Iedereen heeft te maken met de coronapandemie. In een serie korte verhaaltjes laat Bron studenten van Fontys vertellen wat hen bezighoudt in deze crisistijd. In deze aflevering: Cheyenne (26) studeert communicatie IEMES in Tilburg.

“Door corona is mijn minor bij Dance Industry niet verlopen zoals ik hoopte. Mijn doel was om veel te netwerken door werkuren te draaien op festivals, maar dat gaat natuurlijk niet door. Op dit moment kan ik wel pubquizzen maken en ben ik bezig met andere activiteiten die ik thuis kan doen.

Om de verveling tegen te gaan heb ik een Nintendo Switch aangeschaft. Er is nu een ‘quarantainespel’, genaamd Animal Crossing, wat ik superveel speel. Ik woon alleen in een studio, dus het kan best wel eenzaam zijn zonder huisgenoten. Daarom loop soms een blokje om, zodat ik niet doordraai.

Ik ben wel blij dat ik mijn vrienden op het werk bij Coolblue nog zie. Het is wel oppassen geblazen: ik heb astma en weet niet of ik in de risicocategorie val. Daarom zie ik niet echt vrienden buiten mijn werk. Het is ook jammer dat ik mijn ouders niet meer kan zien. Mijn vader is nu 70 jaar, dus die loopt sowieso een risico.

Normaal zijn mijn ouders mijn kappers. Nu moest ik zelf voor mijn haar zorgen. Door YouTube kon ik zelf voor kapper spelen. Na het kijken van een aantal online tutorials besloot ik mijn zwarte haar eens een andere kleur te geven. Na drie keer bleken is het me gelukt om mijn haar roze te maken. Ik mis mijn oude haar wel, maar ik vind het leuk dat ik door het bleken ook andere kleuren uit kan proberen.” [Kasper Wienk]

Piet van den Boom
2020
Ik ben zo'n oude meneer die docent is geweest (bij Fontys Hogeschool Communicatie). Wat ik me afvroeg: kinderen die naar de basisschool gaan hebben thuisonderwijs gekregen om te zorgen dat ze geen achterstand oplopen.
Waarom krijgen hbo-studenten geen opdrachten om hun vakkennis op peil te brengen en eventueel studiepunten te behalen. Mij dunkt dat deze crisis een miljoen vragen oplevert op het gebied van communicatie en dat er dus echt meer te doen is dan gamen e.d. Campagnes maken en analyseren, vooruit denken over de toekomstige trends etc etc. Online groepswerk is een probaat middel tegen verveling en eenzaamheid.
Misschien ben ik een zeur, maar een docent verliest wel zijn haren maar niet zijn zorgen!