oktober
2022

Rookvrije campus zorgt voor overlast buiten de poorten

Oktober wordt gekenmerkt als ‘Stoptober’, de maand waarin stoppen met roken meer aangemoedigd wordt dan anders. En hoewel alle campussen rookvrij zijn, wordt er direct buiten de poorten nog volop aan sigaretten gelurkt. Gaat Fontys daar iets aan doen?

Of het nu een elektronische of gewone sigaret is, dat lijkt er niet toe te doen. Studenten zoeken de straten rondom het Fontysgebouw aan de Rachelsmolen op om tussen de colleges door hun nicotinegehalte aan te vullen. “Hoewel dat stukje buiten ons gebied valt, is het roken bij het terrein eigenlijk ook ons probleem”, laat Judith Tollig van de dienst Huisvesting & Facilitair weten. “Dat gebied willen we fatsoenlijk en leefbaar houden. En bovendien is roken gewoon niet gezond."

Ruim twee jaar geleden werden de terreinen van Fontys volledig rookvrij gemaakt nadat de Tabakswet werd aangepast. “Daarin werden onderwijsinstellingen verplicht een rookverbod op hun terrein in te stellen, aan te duiden en te handhaven”, aldus Facility manager Desiree Hendrix.

Desiree HendrixMeer overlast dan eerst
Toch bracht die wetsverandering ook problemen met zich mee. “We hebben nu eigenlijk meer overlast van rokende studenten en medewerkers dan toen we nog rookzones op de campus hadden. Daarin zijn we dus eigenlijk niet geholpen, maar juist verder in de drup gekomen. Maar we moesten nou eenmaal handelen naar de wet."

Om de overlast buiten de poorten tegen te gaan, heeft de dienst contact gezocht met de gemeente Eindhoven. “Daar kwam helaas weinig respons op, terwijl iedereen nu juist rookt op gemeentelijk terrein. Een oplossing gaan we samen dus niet vinden.”

Problemen beperken
De facilitair manager probeert alsnog samen met haar team het probleem op een andere manier te lijf te gaan. Zo hangen bij de hoofdingang alleen maar asbakken aan de rechterkant, in de hoop dat iedereen aan die kant gaat roken. Handhavers verzoeken rokers vriendelijk om de linkerkant vrij te houden. “Zo beperken we de overlast voor het doorstromende verkeer.”

De campus is al zeker twee jaar rookvrij, maar toch lopen de beveiligers nog iedere dag tegen een paar ‘stiekeme rokers’ aan. “We betrappen gemiddeld zo’n drie tot vijf mensen per dag die bijvoorbeeld niet buiten de poort in de regen willen gaan staan en overkapte plekjes op de campus zoeken. Maar wij kennen die plekjes ook.”

Sociale controle
Mocht nog niet iedereen gestopt zijn nu Stoptober is begonnen, zou een stukje sociale controle volgens Hendrix wél een mooi gegeven zijn. “Het is aan degene die rookt zelf hoe hij of zij met het beleid en de omgeving omgaat. Maar het zou mooi zijn als we in een maatschappij zouden leven waar iedereen elkaar aan durft te spreken wanneer er overlast is.” [Noëlle van den Berg]

willem
October
2022
Rook in je allereerste levensbehoefte nl. lucht/longen lijkt normaal maar is natuurlijk een absurde, onnatuurlijke bezigheid. 10 minuten onder water betekend einde verhaal en je wordt er niet eens Hay, stoned of dronken van.
Je stinkt als een asbak en het kost klauwen met geld. Het is uitsluitend een bevrediging van een veelal op manipuleerbare leeftijd opgelopen verslaving. Eén partij is je zeer erkentelijk, de schatrijke tabaksindustrie dus vooral, "VEEL ROKEN". Ook diep inhaleren en bij voorkeur niet meer uitblazen want dat is toch zonde van je geld?