maart

Robot van ‘Rembrandts’ maakt reputatie waar

Bijna volgens traditie heeft Team Rembrandts de voorbije weekeindes een prima indruk achtergelaten tijdens de jaarlijkse robotwedstrijden in de Verenigde Staten. De Brabantse delegatie met een grote Fontys-inbreng, schopte het bij twee regionals (toernooien) in Californië tot de halve finale en sleepte drie prijzen in de wacht.

‘Rembrandts’ is het roboticateam van Fontys Hogeschool Engineering. Om ook de jongere jeugd enthousiast te maken voor deze tak van sport, worden hier middelbare scholen bij betrokken. Bij de dit weekend gehouden regional in San Diego en die van Orange County, een week eerder, waren vijftien scholieren actief van het Veghelse Zwijsen College en het Heerbeeck College in Best.

Martijn HuijbregtsProgrammeren
De voorbereiding begint al in het eerste weekend van het jaar, vertelt begeleider Martijn Huijbregts, derdejaarsstudent Mechatronica. "Vanaf die kick-off hebben we zes weken om onze robot te maken. Dit betekent dus de strategie bedenken, vereisten opstellen, de robot ontwerpen, in 3D uittekenen, produceren, assembleren, programmeren en testen.”

Bij de regionals zelf volgt de afstemming, tijdens oefenwedstrijden en inspecties. Zo kukelde Fontys-robot 4481 in het eerste weekend twee keer achterover en moest worden aangepast. Tijdens de kwart- en halve finales ging het veel beter. Het apparaat liet diverse malen zien hoe behendig het is, bijvoorbeeld door ballen op te halen en in een mand te gooien.

Uiteindelijk bleef Team Rembrandts in de halve finales tegen sterke Amerikaanse teams steken. Wel sleepte het drie prijzen in de wacht; in Orange County zelfs de prestigieuze Engineering Inspiration Award. Die is voor het team dat zich het meest inzet voor het inspireren van kinderen en jongeren in de techniek. In San Diego werd de Excellence in Engineering Award gewonnen en de Safety Award, voor de goed georganiseerde werkplaats.

Oranje
Maar wat de Amerikanen vooral opviel was het enthousiasme van de in oranje gestoken Nederlandse delegatie. Mede door de slogan van de Rembrandts: If things get complicated, bring in the Dutch. “We hadden ook een groepje dat langs alle andere teams ging om hulp aan te bieden”, aldus Martijn.

Liefst zestig personen telde de groep dit jaar. Naast de scholieren zijn er vijftien tweedejaarsstudenten van Mechatronica bij, die hier studiepunten mee kunnen verdienen. Ook blijven veel Fontys-studenten na hun eerdere deelname aan regionals actief betrokken bij het team als mentor, weet Martijn: “Er is bij elke Amerikareis een harde kern die meegaat.”

Zelf valt hij ook in die categorie. Martijn nam zelfs een tussenjaar, om als bestuurslid van Team Rembrandts een nog actievere rol te kunnen spelen. “Om onze studenten voor te bereiden op deze intensieve periode, hebben wij een half jaar durend programma gemaakt waarin we het hele proces al een keer doorlopen.”

Niet in Europa
De kosten zijn voor eigen rekening. Voor wedstrijden is de ploeg aangewezen op de Amerikaanse regionals van de organisatie FIRST. Deze worden nog niet in Europa gehouden, volgens Martijn omdat er niet genoeg ploegen zijn - in Orange County namen 49 teams deel. "Wij zijn wel druk bezig met het opzetten van meer teams, om zo uiteindelijk een Europese regional te kunnen organiseren."

In 2018 kwalificeerde hij zich met de toenmalige equipe voor de strijd om de wereldtitel dit jaar. Dus gaat Martijn van 24 tot 27 april opnieuw naar de VS, nu naar Detroit.

Studenten van vier instellingen voor hoger onderwijs, waaronder Fontys, nemen van april tot en met juni deel aan de Brabant Robot Challenge. [Tim Durlinger]

Bekijk hier een halve finale van de Fontys-robot 4481 in de Orange County Regional, waarbij Team Rembrandts samenwerkt met robot 5802 en 5012. (Bron video: FIRSTRoboticsCompetition)

download
Semifinal 3 - 2019 Orange County Regional