Revenge of the Nerds
Kent u Stewart Brand? Nee? Man. Hippie. Schrijver. En, vooral, inspiratie voor de technologie-industrie. Zijn beroemdste uitspraak is de volgende: “Je kunt proberen het hoofd van mensen te veranderen, maar daar verdoe je alleen maar je tijd mee. Wat je wél kunt doen, is de instrumenten veranderen die ze gebruiken. Doe het en je zult de beschaving veranderen.”
Onze instrumenten veranderen ons én daarmee onze beschaving. Interessant. Toch? Zeker als we kijken naar zomaar wat belangrijke instrumenten en hun oprichters.
De hyperlink / ‘het web’: Tim Berner-Lee. E-mail: Ray Tomlinson
De iPhone: Mister Steve Jobs
Google: Larry Page en Sergej Brin.
Facebook: Zuckerberg.
WhatsApp: Jan Koum.
Instagram: Kevin Systrom.
Microsoft: Bill Gates.
Twitter: Jack Dorsey.
Spotify: Daniel Ek.
Uber: Travis Kalasnick.
Amazon: Jeff Bezos.
AirBnB: Joe Chesky
Tinder: Sean Rad.
Skype. Niklas Zenström.
FlickR. Caterina Fake (echt waar!).
Ziet u het ook? Op één na, allemaal mannen! Veelal jonge, witte, technische, Amerikaanse ingenieursmannen. Nerds.
Terug naar Stewart Brand. Als onze instrumenten onze beschaving vormgeven, dan is die beschaving dus gemodelleerd naar de inzichten van nerds. Dat verklaart een hoop.
Niet daten maar swipen. Niet bellen maar appen. Niet praten maar staren. Niet winkelen, maar thuis bestellen. Weg met dat sociale gedoe. Daar houden deze nerds niet van.
Misschien snapt u nu ook waarom die onderwijscampagnes voor meer meisjes in de techniek zo belangrijk zijn. Immers, dat vergroot de kans dat straks vrouwen onze instrumenten ontwerpen. En daarmee onze beschaving opnieuw veranderen.
Dat lijkt me de moeite van het proberen waard.
Bovenstaande column in videoformaat? Klik hier.
Rens van der Vorst is technofilosoof, hoofd IT Innovatie bij Fontys en auteur van 'Appen is het Nieuwe Roken' .
Linux: Linus Torvalds