Revalidatietrainer Jan Müller: “Alles voor die laatste paar procent”

Alumnus Jan Müller wil na zijn studie Fysiotherapie in Eindhoven per se de topsport in. Dat is gelukt, want als Feyenoord-doelman Justin Bijlow straks daadwerkelijk de kampioensschaal in handen heeft, voelt ook Müller zich winnaar: “Jazeker. Iedereen in Rotterdam.”

“Met Justin werkte ik  de afgelopen periode heel nauw samen. Dat hij er binnenkort weer staat, geeft me een trots gevoel.” Bij de Feyenoord Academy, de jeugdopleiding van de Eredivisie-koploper, is Müller (28) fulltime actief als revalidatie- en performancetrainer. Ook bij het eerste elftal – op het fraaie, hypermoderne complex ‘1908’ – is hij met tussenpozen te vinden. “Voor de poort staat het hier geregeld vol handtekeningenjagers. Mensen wachten uren op de komst van een speler. Dan weet ik dat ik een bijzondere baan heb.”

Alles eruit halen
Jan Müller is er tijdens zijn studie snel achter dat hij weinig heeft met algemene fysiotherapie. “Al bij mijn eerste snuffelstage. De sport-fysiotherapiekant daarvan sprak me aan; de standaard-revalidatieprocessen minder. Je maakt minieme stapjes en dan nog heb je cliënten die blijven klagen.”

Hij heeft een hoger ambitieniveau: “Als student was ik altijd al gedreven. Natuurlijk vond ik het leuk om naar een feestje te gaan. Maar qua theorie kreeg ik direct het gevoel dat ik de juiste studie had gekozen. Sommige blokken, zoals motorisch leren en trainingsleer, vond ik zo leuk dat ik er ’s ochtends na het opstaan letterlijk als eerste aan dacht. Ik ging dan extra stof lezen. Ik wist: als ik met topsporters wil werken, moet ik zelf ook stappen zetten.”

Bij veel voetballers zie je: wanneer ze geblesseerd raken, verandert hun leven. “Voor jonge spelers staat er vaak veel op het spel. Zij komen steeds dichter bij hun gedroomde bestaan als prof en blessures kunnen dan diep frustrerend zijn. De vraag of ze volledig terugkomen op hun oude niveau, gaat gepaard met onzekerheid. Het is enorm dankbaar om zulke jongens na een zware blessure weer op het trainingsveld te zien.”

Toegespitste beweging
Voor zijn aanstelling bij Feyenoord in januari 2021 was Müller actief als fysiotherapeut en personal trainer. “In laatstgenoemde rol analyseerde ik revalidatie-casussen en liet via filmpjes op social media zien welke trainingsmethoden ik daaraan koppelde. Zo kwam ik in contact met voormalig Feyenoord-verdediger Jan-Arie van der Heijden.” De club uit Rotterdam-Zuid paste de methodieken die Müller gebruikte al toe bij de eerste selectie, maar wilde dat uitbreiden naar de jeugdopleiding. “Vervolgens hebben ze mij aangenomen om deze visie van trainen en revalideren bij de Academy in te zetten.”

Jan Muller, revalidatietrainer bij Feyenoord. Foto's: Ton ToemenDe betreffende methodiek is ontwikkeld door Frans Bosch, voormalig docent van Fontys Sporthogeschool in Eindhoven. “Reguliere revalidatietrainingen bestaan uit gescheiden kracht- en coördinatieblokken. Wat ik toepas, is meer een combinatie daarvan. Je kijkt bijvoorbeeld naar de bewegingen die een voetballer vaak maakt – bijvoorbeeld trappen of sprinten – en baseert je revalidatietraining op de spiersynergie die daarbij komt kijken. Die aandacht voor de toegespitste beweging maakt dat een training meer effect heeft.”

Geen psycholoog
Zo wordt Müllers werk steeds geavanceerder. “Ook van fitte spelers maken we geregeld risicoanalyses, waarbij we proberen te screenen welke kans op blessures er is. Daarop stemmen we dan het trainingsprogramma af.”

Een revalidatietraining is een individueel traject, met veel een-op-eencontact. Zo krijgt Müller ook veel persoonlijke verhalen te horen. “Een geblesseerde speler is kwetsbaar, en bezig met de consequenties op de lange termijn. Vaak ontstaat dan vanzelf een band. Maar ik zie mezelf niet als psycholoog hoor, verre van. Zulke aspecten liggen vooral op het bord van de spelersbegeleiders.”

Müller is zich ervan bewust dat hij in een topsportorganisatie resultaat moet boeken. “Maar dat gaat niet gepaard met druk. Ik leg de lat voor mezelf al hoog. Het is in ieder geval geen negatief gevoel. Hier pusht iedereen elkaar om alles eruit te halen. Maar dat zorgt juist voor een fijne, professionele sfeer.”

Vastschilderen
Müller zit “op een prachtige plek” en alle ogen zijn momenteel op Feijenoord gericht. “Feijenoord is geen doorsnee-werkgever. De liefde voor zo’n club en de sfeer in stadion De Kuip kun je moeilijk uitleggen, het is niet pakbaar. Het voelt als een familie, waarvan je deel gaat uitmaken. Ik woon weliswaar pas kort in Rotterdam, maar je pikt dat warme gevoel onmiskenbaar op.”

Wat is zijn les voor de huidige populatie Fontys-studenten? “Mijn mentor Frans Bosch zei: Zorg dat je jezelf niet in een hoek vastschildert. Je bent nu nog jong, maar er komt een tijd dat je anders over dingen denkt dan nu. Als mens verander je. Zorg daarom dat je niet te veel vast komt te zitten door de keuzes die je maakt - want hoe definitief zijn die uiteindelijk?” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd