Respect
Tien jaar geleden had ik een sollicitatiegesprek bij Fontys voor de functie van docent, gevolgd door twee meeloopdagen om te ervaren wat het docentschap eigenlijk inhield. Als ik puur op die meeloopdagen was afgegaan, was alles heel anders gelopen.
De tweede meeloopdag pakte namelijk dramatisch uit. Ik zou eerst een les meekijken en daarna zelf twee lessen geven. Zonder de verantwoordelijke docent erbij, welteverstaan. Alhoewel de eerste zelfgegeven les voorbeeldig verliep, liep de laatste TOTAAL uit de hand.
Stel je voor: een klas vol met studenten die keten en met van alles bezig zijn, behalve de lesopdracht. Zelfs schreeuwend kwam ik er niet eens bovenuit – wat pijnlijk werd bevestigd door een groepje serieuze meiden dat zei: ‘Mevrouw, we kunnen onszélf niet eens verstaan!’
Toen ik daarna huilend in mijn auto zat, klaar om de sollicitatie af te bellen, heb ik uiteindelijk tóch de sprong in het diepe gewaagd en de baan aangenomen. Ik wilde me niet uit het veld laten slaan door één negatieve ervaring.
Door deze ervaring ontstond bij mij echter wel de overtuiging dat ‘controle houden’ een van de belangrijkste onderdelen van het docentschap was. Iedere student moest weten wie de baas was! Gelukkig leerde ik al snel dat dat niet zo werkt. Door te experimenteren, me af en toe oprecht kwetsbaar op te stellen en de verbinding met de studenten aan te gaan, kreeg ik pas echt contact.
Verder merkte ik dat, door naar de studenten te luisteren en zaken vanuit hun perspectief te bezien, ze mijn colleges interessanter vonden en gemotiveerder raakten. Natuurlijk, soms sloeg ik de plank mis of zagen zij iets niet zitten. Dan probeerde ik goed uit te leggen waarom het voor hen toch belangrijk was het oorspronkelijke plan te volgen.
Maar ook steeds vaker vroeg ik hun input over zaken die we samen anders zouden kunnen doen. Lesgeven werd zo veel leuker!Respect voor alle (Fontys-)docenten waarvan ik nog steeds veel kan leren. Wat een mooi vak!
Evelyne Meens neemt keuzes van zichzelf en anderen onder de loep en zet daarbij mensen graag aan het denken. Ze werkt bij Fontys als onderzoeker en expert Studie(keuze)succes en is auteur van het boek Een leven lang kiezen.