oktober
2022

Rente op studieschuld omhoog: wat merk jij ervan?

Jarenlang betaalden studenten en afgestudeerden geen rente over hun studielening. Daar komt vanaf 1 januari 2023 verandering in. Wat betekent dit voor jou? En nog 9 prangende vragen over de rentestijging.

Met hoeveel procent stijgt de rente?
Voor hbo-studenten in het nieuwe leenstelsel gaat de rente 0,46 procent bedragen, iets meer dan eerder werd voorspeld.

Waarom stijgt de rente?
De wet schrijft voor dat het rentepercentage elk jaar door de minister van onderwijs aan het eind van jaar wordt vastgesteld. De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) noemt het een unicum dat de rente de aflopen jaren op 0 procent stond.

Wat betekent de rentestijging voor jou?
De rentestijging zal nog niet meteen gelden voor alle (oud-)studenten. DUO zet de rente namelijk steeds voor vijf jaar vast. Wie bijvoorbeeld dit jaar is begonnen met aflossen, betaalt nog vier jaar lang 0 procent rente. Ongeveer 140.000 (oud-)studenten gaan per 1 januari maandelijks meer betalen, schat het ministerie.

Met welk tarief stijgt jouw maandbedrag?
Dat hangt af van de hoogte van jouw lening. Voor een hbo-student met een resterende studieschuld van 20.000 euro die nog 20 jaar moet aflossen, stijgt het termijnbedrag (tegen de rente van 0,46 procent) met 3,91 euro per maand.

Je bent al lang afgestudeerd. Moet je dan ook het hogere rentetarief betalen?
Als je voor 2015 een basisbeurs ontving, val je waarschijnlijk onder het oude leenstelsel van de studiefinanciering. Je krijgt dan te maken met hetzelfde rentepercentage als mbo’ers. Dat is vastgesteld op 1,78 procent.

Waarom is dat percentage zoveel hoger?
De rente op studieschulden is gekoppeld aan de rente die de Nederlandse staat op de kapitaalmarkt voor leningen moet betalen. Voor het hoger onderwijs kijkt de overheid naar de gemiddelde rente in een heel jaar. Voor het beroepsonderwijs wordt alleen naar de maand september gekeken.

Dat is toch niet eerlijk.
Als het aan minister Dijkgraaf ligt, vallen alle nieuwe studenten volgend jaar onder hetzelfde terugbetaalregime. Voor (oud-)studenten die dan al aflossen bij DUO veranderen de regels niet; hun rente op studieschulden valt daarom hoger uit.

Hoe weet je of de rentestijging ook voor jou geldt?
Vanaf 1 januari 2023 kun je in Mijn DUO zien of er rente over je lening wordt berekend. Via de rekenhulp van DUO kun je berekenen hoeveel je per maand moet aflossen.

Kan de rente nog verder stijgen?
Dat is niet te zeggen. Maar volgens DUO zijn de terugbetaalvoorwaarden voor de studielening nog altijd ‘sociaal’. Bij het berekenen van het maandbedrag wordt gekeken naar jouw inkomen om te bepalen hoeveel je terug kan betalen. In dat maandbedrag wordt ook de rente meegenomen. Heb je weinig inkomen, dan betaal je minder. Mocht er aan het einde van de looptijd van 35 jaar nog een bedrag openstaan, dan wordt dit kwijtgescholden, ook de opgebouwde rente.

Is de rentestijging een feit?
Ja, de rentestijging staat vast. Wel hebben de landelijke studentenvakbond LSVb, FNV Young & United en andere lokale studentenbonden op 11 oktober een petitie tegen de rentestijging overhandigd aan de Eerste Kamer. Met de petitie, die meer dan 100.000 keer is ondertekend, roepen de bonden op om de rente op de studieschulden te bevriezen. [Marieke Verbiesen]

Piet
2022
Ik moet 680 Euro per maand terug betalen. Als ik 50 ben kan ik eindelijk voor mijn pensioen sparen.
Joachim van Leeuwen
Beste,

In uw artikel geeft u een voorbeeld van een hbo afgestudeerde die met de rente van 0.46 over 20.000 slechts 3 euro 91 extra betaald per maand. Echter kom ik hier zelf niet op uit als ik dit nareken.
Ten eerste is het mij onduidelijk of de rente 0.46% per maand of per jaar is (totaal niet jullie fout, is nergens te vinden. Behalve vaag op DUO.nl). Maar als we aannemen dat rente jaarlijks is zou dit uitkomen op 20.000x0.0046/12= 7 euro 67 per maand.
Zou u kunnen toelichten hoe u aan deze berekening komt? Ik probeer zo de nieuwe rente beter te begrijpen.

Bij voorbaat dank.
Kees Herrebout
2022
Zojuist heb ik met DUO gebeld en de rente is maandelijks. Deze zal dus 0.46% elke maand compounden... De 2e maand betaal je dus (als je niet aflost) meer dan de 1e maand. Dit stapelt zich exponentieel op, ook al tijdens je studie. Het is gewoon helemaal kut.

Volgend schooljaar krijg je als uitwonende 380 en 1e jaar zelfs 450 basisbeurs + aanvullend als je ouders minder dan 70k verdienen. Persoonlijk ben ik dan net klaar.. maar krijgen we wel een compensatie die nog niet eens 2 jaar rente dekt of in de buurt komt van de maandelijkse beurs die straks wordt vrijgegeven. Maar oké, scheelt dat wij niet de toekomstige maatschappij zijn hè waar hun straks afhankelijk van zijn (: