mei

Rente op studielening gaat omhoog

Toekomstige studenten gaan meer betalen voor hun studielening. Het kabinet wil de rente daarop vanaf 2020 verhogen. Deze week kwam het plan online te staan, zodat iedereen die dat wil erop kan reageren.

door Marten van de Wier
Op dit moment is de rente op studieleningen 0 procent. Maar volgens de politiek leidt dat ertoe dat studenten overdreven veel lenen. Bovendien kosten de studieleningen de regering te veel geld, zo vindt het kabinet Rutte III.

Pabo-studenten in Eindhoven.De rente op een studieschuld is nu nog gelijk aan de rente die de overheid zelf moet betalen om vijf jaar geld te lenen op de kapitaalmarkt. Die rente is nu historisch laag: 0 procent. Vanaf 2020 geldt de rente op een tienjarige staatsobligatie als maatstaf. Die is nu 0,5 procent, maar kan verder stijgen als de rentes op de kapitaalmarkt aantrekken.

Studentenorganisaties zijn boos over de verandering. Eerder kregen studenten een voordeeltje van het kabinet: zij betalen vanaf september in het eerste jaar nog maar de helft van het collegegeld. ‘Deze maatregel kost bijna 200 miljoen euro. Precies het bedrag dat de verhoging van de rente oplevert’, zo schreef vicevoorzitter Pieter ten Broeke eerder al op de website van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb). ‘De halvering van het collegegeld is een maatregel waarvan studenten de kosten zelf opbrengen. De coalitie investeert dus netto geen cent in de toegankelijkheid van het hoger onderwijs.’