Eindhoven,
06
december
2019
|
09:13
Europe/Amsterdam

De tablet en de versterker

Weet je waarom ‘tabletscholen’ vaak zo goed zijn? Niet door die tablets, natuurlijk niet, maar omdat het scholen zijn met kinderen met ouders die een tablet kunnen én willen betalen.

De tablet als selectiemechanisme.

Mijn zoon zit op zo’n school. Goede leraren, veel aandacht, goede leerlingen, ouders die willen investeren in school. De school van mijn zoon is niet goed dankzij de tablets. Het wordt slechts versterkt. Deel dezelfde tablets uit op een slechte school en er gebeurt helemaal niets.

Omdat er niets te versterken valt.

Dat heb je vaker met technologie. Het versterkt wat er al is. Supermarkten met een focus op kostenbesparing, besparen meer kosten dankzij technologie. Bij de zorg, ingericht om geld uit te geven, zie je het tegenovergestelde.

Zomaar groots inzetten op digitale transformatie is daarmee ook grootse onzin. Want een organisatie die beweert succesvol te zijn dankzij hun IT-systemen, is een organisatie die heel aardig is voor de leverancier van die systemen, maar zelf vooral veel te bescheiden is. Zo’n organisatie was sowieso al goed bezig.

Aan de andere kant, bij organisaties die vinden dat de automatisering hét probleem is, is de kans heel reëel dat er iets anders aan de hand is. Dat er weinig mis is met de technologie, maar dat er simpelweg niets te versterken valt.

Dus, beste Fontysinstituten, ga gerust klagen bij uw IT-afdeling. Vertel ze dat de systemen ondermaats zijn. Dat u zo uw ambities niet kunt waarmaken. Maar voordat u dat doet, adviseer ik u dringend om uzelf één vraag te stellen... :

Weet u het zeker?

Rens van der Vorst is technofilosoof, hoofd IT Innovatie bij Fontys en auteur van 'Appen is het Nieuwe Roken' .

Reacties 1 - 1 (1)
Bedankt voor uw bericht.
Pierre
09
December
2019
LOOOL.
Sorry Rens, hier moest ik zo hard om lachen dat ik wel móest reageren. Het is een uitstekend aangezet, klassiek, betoog waarbij je tót de laatste alinea uitspraken doet waar bijna niemand het mee oneens kan zijn. In de hoop dat dan ook niemand meer de durf heeft het met die laatste oneens te zijn.
Jazeker, een slechte school wordt niet zomaar beter als je er iPads naar binnen draagt. Maar ik heb ook een voorbeeld gezien van een school waarbij het docententeam klem zat in een werkwijze. De docenten waren niet slecht, maar konden ook geen goed onderwijs geven. De nieuwe werkwijze (ondersteund door die iPads) stelde hen in staat daar uit los te komen. Dan klopt het niet als je zegt "die school was toch wel goed geworden, ook zonder die technologie".
En omgekeerd kan het ook: slechte ict/technologie kan heel wat stuk maken: een supermarkt kan er failliet door gaan, de zorg minder efficiënt en onderwijs, ook met goede docenten, kan er slechter door worden!
Dus er toch werk aan de winkel voor die IT-afdelingen waarover geklaagd wordt. Want ik denk dat je ook zult moeten toegeven dat bij jouw kind op school de IT-ers weten wat het onderwijs nodig heeft, dat die IT-ers meedenken met de leraren, hen ideeën aanreiken, denken in kansen en niet in beperkingen. Maar dat komt vast in een ander bericht aan bod. ;-)