Tilburg,
augustus

Relaxte sfeer bij Club Smederij

Bij het optreden van Laura Beekman gistermiddag in Club Smederij in de Tilburgse Spoorzone konden de eerstejaars even achterover leunen in een drukke introductieweek. De singer/songrwriter, die zelf ook studeerde bij Fontys, bracht mooie luisterliedjes.

Thuis dat ben jij, zingt Beekman met haar heldere stem en de zaal vol studenten – zittend en liggend - is muisstil. Beekman bouwt aan een carrière in de muziek. Laura BeekmanZe deed mee aan de talentenjacht van Giel Beelen, trad op in Paradiso en op allerlei festivals. “Het begint nu aardig te komen, maar ik moet er nog wel zangles bij geven. Ik hoop dat dit op termijn niet meer hoeft.”

Klikt goed
Voorafgaand zit buiten in het zonnetje een groepje studenten van de Academie voor de Kunsten te wachten tot de deuren opengaan. Zoals Anouk en Bart, twee eerstejaars Docentenopleiding Beeldende Vorming. Ze hadden elkaar al leren kennen bij de intake en een meeloopdag en kwamen elkaar nu weer tegen tijdens de introductieweek. “Dat is wel fijn, dat je al iemand kent”, zegt Anouk. Maar sowieso vinden ze de introweek heel ontspannen verlopen en met de groep klikt het goed.

Toch zijn vandaag niet alle studenten komen opdagen. “Vandaag is het wel veel stappen en zo en niet iedereen vindt dat leuk”, legt Anouk uit. Beiden slapen niet in Tilburg deze week, maar reizen vanaf Eindhoven (Anouk) en Baexem (Bart) en dat blijft ook nog wel even zo. “Op kamers gaan is toch te duur”, zegt Bart, die enkele uren reistijd heeft vanuit Limburg. Bart en Anouk“Ik kijk wel hoe lang ik het volhoud.”

Gezellige kroegjes
Hoe vond Beekman – ze studeerde aan de Rockacademie - zelf destijds de introductieweek Purple? “Eh, ik deed niet mee, was nog op vakantie in Spanje.” Aan Tilburg heeft ze wel goede herinneringen overgehouden. “Ik woon nu in Rotterdam, dat is ook leuk. Maar die gemoedelijkheid, gezellige kroegjes en dat je veel samen bent met studenten en alles op één plek hebt in Tilburg, dat vond ik heel fijn”, zegt de zangeres.

De Spoorzone deed dit jaar voor het eerste mee aan de zogenaamde Stadsdag van Purple, de introductieweek voor eerstejaars van Fontys. Tijdens de Stadsdagen (ook in Eindhoven) leren studenten de stad kennen. Vandaag is er een groot afsluitend festival op Strijp-S in Eindhoven. Ook in Venlo zijn er introductie-activiteiten. [Petra Merkx]