januari

Reisbeperking treft kleine groep internationals

De door het kabinet aangescherpte reisbeperkingen treffen maar een zeer kleine groep buitenlandse studenten die naar Fontys willen komen. Studenten van buiten de Europese Unie (EU) mogen Nederland nog steeds binnen.

De reisbeperkingen als gevolg van Covid-19 zijn vorige week uitgebreid. Zo geldt er sinds zaterdag en voorlopig voor een maand een vliegverbod vanuit het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika, Kaapverdië en Zuid-Amerika. Internationale studenten die vanuit overzeese gebieden naar Nederland reizen, kunnen hierdoor niet (op tijd) naar Fontys komen.

In overleg met instituut
“Als internationale studenten door het vliegverbod in de problemen komen, gaat hun instituut in overleg met ze om te kijken wat de situatie is en welke oplossingen er mogelijk zijn”, aldus Eva Buijsman. Zij is consultant internationalisering bij de hogeschool.

Eva BuijsmanOp centraal niveau is niet bekend hoeveel buitenlandse studenten hierdoor eventueel in de problemen zijn gekomen. De inschatting is dat deze groep klein tot zeer klein is.

Alvast online studeren
Zo was er bijvoorbeeld huisvesting geregeld voor vier Zuid-Afrikaanse studenten in Tilburg en een Braziliaan in Eindhoven. Nu wordt er rekening mee gehouden dat zij later zullen arriveren en alvast online beginnen aan hun studie, wordt gemeld vanuit de Dienst Studentenvoorzieningen.

Momenteel geldt een EU-inreisverbod, waardoor bepaalde groepen mensen niet naar Nederland mogen reizen. Er geldt echter een uitzondering voor studenten die van buiten de EU voor een bachelor of uitwisselingsprogramma naar Fontys komen. Wel moeten zij een verblijfsvergunning of ‘machtiging voorlopig verblijf’ hebben.

Buitenlandreis afgeraden
Hoeveel Fontys-medewerkers en -studenten er nu in het buitenland zitten, is enkel per instituut bekend.

“Het zal in totaal echter een zeer beperkt aantal zijn. Alle reisadviezen staan inmiddels alweer een tijd op oranje, wat betekent dat Fontys zeer dringend afraadt om het land uit te reizen. In de praktijk volgen de meeste studenten dit advies op”, weet Buijsman. [Tim Durlinger]