oktober

Strijd om basisbeurs nog niet voorbij

Petitie studenten en actie jongeren CDA

De plannen van Rutte-III zorgen voor reuring in onderwijsland. De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) startte een petitie om het collegegeld te halveren voor álle studenten, en niet alleen voor eerstejaars. Vandaag maakt de jongerenafdeling van het CDA bekend te willen gaan voor een terugkeer van de basisbeurs.

Het Regeerakkoord werd een week geleden gepresenteerd. Eén van de plannen: nieuwe eerstejaars krijgen eenmalig 1000 euro korting op hun collegegeld. Pabo-studenten profiteren zelfs twee jaar lang van de bonus. Tegelijk werd duidelijk dat de basisbeurs definitief uit zicht verdwijnt.

Mooie sier
De LSVb vindt dat de coalitie mooie sier maakt met die korting. De kosten ervan (zo'n 180 miljoen euro) moeten namelijk worden opgehoest door de lenende studenten zelf. Dit gebeurt middels een verhoging van de rente op studieleningen (nu nog 0 procent). Als straf voor deze symbool-politieke sigaar uit deze doos vindt de studentenvakbond dat de nieuwe coalitie het collegegeld voor álle studenten moet verlagen. Een petitie die daartoe oproept, is inmiddels 4623 keer ondertekend.

Drempel
De CDA-jongeren gaan nog verder. Zij gaan op het komende partijcongres (zaterdag 4 november) een voorstel indienen om de good old basisbeurs terug te krijgen. Het CDJA vindt dat het leenstelsel de drempel om te gaan studeren vergroot. Partijleider Sybrand Buma was voor terugkeer van de basisbeurs, maar heeft op dit punt verloren bij de formatieonderhandelingen. Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en LSVb steunen het voornemen van het CDJA. Ze hopen dat de terugkeer van de basisbeurs straks toch weer op de agenda van de ministerraad komt. [Frank van den Nieuwenhuijzen]