maart
2022

Refugee app van oud-student biedt hulp aan vluchtelingen

De oorlog in Oekraïne heeft de lancering maandag van de app Refugee Friend - die toch al in de maak was - versneld. Met de app kunnen vluchtelingen wereldwijd adressen vinden van burgers die hen willen helpen. De eerste connecties zijn al gemaakt.

Het is het idee van Pieter Rambags uit Goirle, die zich inzet voor statushouders. Hij vroeg aan zijn schoonzoon, Fontys-alumnus Kevin Vugts, om de app te bouwen.

Kevin studeerde in 2019 af bij Fontys Hogeschool ICT in de richting ‘Smart mobile’ en bouwt sindsdien met zijn eigen bedrijf Dutch Kiwi apps en websites. “Deze Kevin Vugtsapp is inderdaad wel een heel bijzondere”, vertelt Kevin.

Slaapplaats
Met de app kunnen vluchtelingen over de hele wereld adressen vinden van burgers die hen willen helpen. Dat kan gaan om het aanbieden van een slaapplaats of sanitaire voorzieningen tot voedsel en medicijnen.

Volgens Kevin hebben al ruim 120 aanbieders zich ingeschreven en hebben ook al enkele vluchtelingen gebruik gemaakt van hun aanbod. Initiatiefnemer Rambags wordt volgens Kevin ook al van alle kanten gebeld om zijn verhaal te doen.

Groene lampen
De Fontys-alumnus werkte samen met een team ontwikkelaars afgelopen periode extra hard om de app snel op te leveren. En dat had natuurlijk alles te maken met de oorlog in Oekraïne waardoor miljoenen mensen op de vlucht zijn.

Maar de app is ook bedoeld voor alle andere vluchtelingen in de wereld, van wie een groot  deel in kampen verblijft, maar ook miljoenen onderweg zijn. Zij krijgen onderweg te maken met onder meer criminele smokkelaars en militante groeperingen. Hun reis naar een betere wereld is bijzonder gevaarlijk.

De app ondersteunt mensen die graag willen helpen, maar vaak niet weten hoe ze dat moeten aanpakken.  Rambags kwam op het idee van de app door inwoners van Polen die groene lampen voor hun raam zetten om vluchtelingen te laten zien dat ze mogen aankloppen voor hulp. Deze app is volgens hem ‘een groene lamp on steroïds’.

Veiligheid
Vluchtelingen kunnen in de app op een kaart op zoek gaan naar mensen, wereldwijd, die voor hen klaarstaan. Ze kunnen dat zien via markers op Google maps.

‘Veiligheid’ Refugee appwas een belangrijk issue voor Rambags en de bouwers. Vluchtingen kunnen zich registreren onder een nickname, maar wel met een (niet zichtbaar) geldig e-mailadres.

Ook aanbieders moeten zich registreren. Er is een mogelijkheid in de app om melding te maken van eventueel kwaadwillenden onder hen.

De app heeft ook een SOS-knop. Een vluchteling in acute nood kan daarmee helpers in een straal van 50 kilometer attenderen.

Impact
Volgens Kevin staan al nieuwe versies in de steigers. Nu is de app alleen Engelstalig bijvoorbeeld. Er komen andere talen bij. Ook wil hij nog een website gaan bouwen.

“Normaal bouw ik vooral voor bedrijven. Dit was voor mij een heel mooie kans om iets te maken wat echt impact heeft en waarmee we mensen kunnen helpen.” [Petra Merkx]

Floor
2022
Wat een prachtig initiatief. Als we iets kunnen doen, laat het weten!
Nicole Linders
2022
wat een geweldig mooi initiatief !
Inge van de Vorst
2022
Mooi actie Kevin en Pieter. Dat veel mensen een uitgereikte hand mogen vinden op deze manier.