ReFresh'ers bieden mkb hulp en medestudenten een stage

ReFresh, het kersverse consultancybureau van Fontys Hogeschool Economie & Communicatie (FHEC) lijkt een schot in de roos. De ‘consultants voor het mkb’ willen het bureau dolgraag levensvatbaar maken.

Refresh is een consultancybureau dat zich richt op kleine ondernemers in de Brainportregio Eindhoven. Het werd in maart opgericht en is een initiatief van Fontys Hogeschool Economie & Communicatie (FHEC) in die stad.

Met ReFresh wil FHEC ondernemers te hulp schieten in coronatijd en tegelijkertijd zorgen voor voldoende kwalitatief goede stageplekken voor alle studenten. Bovendien krijgen studenten die werkzaam zijn voor het bureau meteen een connectie met het werkveld; positief voor de ondernemers én de studenten.

De eerste zeven studenten die werkzaam zijn voor ReFresh - twee van de opleiding Communicatie en vijf van de opleiding Commerciële Economie - zijn vastbesloten om van het consultancybureau een blijvertje te maken. Ook na de coronacrisis ligt daar volgens hen voldoende werk voor de consultants.

Studenten Ryan van Aerle en Suuz van Tilburg van ReFresh.Commerciële vraagstukken
“We helpen kleine ondernemers bij hun communicatieve en commerciële vraagstukken. En die hebben ondernemers genoeg, zeker in deze tijd”, vertelt derdejaarsstudent Commerciële Economie Ryan van Aerle.

Met de kennis en vaardigheden die de studenten hebben opgedaan tijdens hun eerste studiejaren, helpen ze kleine ondernemers met het opstellen van bedrijfs- en communicatieplannen. Dat is in deze tijd vooral toegespitst op ondernemen ten tijde van corona.

Bedrijfsplan voor kapperszaak
Ryan verdiept zich voor een theebedrijf uit Veldhoven in de wereld van thee. “We onderzoeken of er kansen zijn voor een nieuw theemerk. Daarbij kijken we naar behoeftes en wensen van de doelgroep en hoe we eventueel een nieuw merk kunnen positioneren in de markt.”

Tweedejaarsstudent Communicatie Suuz van Tilburg werkt voor ReFresh met enkele collega’s aan een bedrijfsplan voor een nieuwe kapperszaak. “Samen met de kapster stellen we dit plan op en we kijken daarbij ook naar de communicatiemogelijkheden op social mediaplatforms.”

Ook werkt het consultancybureau voor een ondernemersklankbordgroep. Enkele ReFresh-studenten ontwikkelen een wervingsplan om nieuwe studenten te verleiden tot een stage bij ReFresh, in het volgende stagesemester.

Continuïteit waarborgen
Ryan: “Het gaat nu al goed met de onderneming, maar het is echt onze bedoeling verder te werken aan de continuïteit van ReFresh. Die willen we zo veel mogelijk waarborgen, zodat het bedrijf ook over enkele jaren nog bestaat.”

Om dit te bereiken, willen de consultants van ReFresh ook Fontys-studenten van financiële of juridische opleidingen bij hun onderneming betrekken. Suuz: “Zo kunnen we onze kennis en vaardigheden nog verder uitbreiden en het team versterken.”

Refresh als olievlek
Ryan en Suuz kijken stiekem zelfs al verder en denken aan het uitbesteden van opdrachten binnen verschillende opleidingen van Fontys. Ryan: “Het zou mooi zijn als Fontys-studenten deelopdrachten kunnen uitvoeren die binnen hun vakgebied vallen. Zo kan het werk van ReFresh zich als een olievlek over alle Fontys-instituten verspreiden.”

Nu zetten de ReFresh-studenten zich nog gratis in voor de bedrijven, aangezien die het moeilijk hebben in deze tijd. Maar als het straks economisch beter gaat en ReFresh wordt een succes, dan denken ze wellicht de sprong te wagen naar een commercieel bedrijf. [Ivo van der Hoeven]