november

Rachelsmolen maakt de blits met Spect-CT gammacamera

Het is nieuw en uniek. Dan hebben we het niet over de gebouwen op campus Rachelsmolen, maar over één apparaat dat zich bevindt in R12: de Spect-CT, een gammacamera met CT-scanner. Nederland telt nu in totaal vier van deze scanners, waarbij Fontys de onderwijsinstelling is met de nieuwste versie.

“Ik heb studenten al binnen zien piepen om de scanner te bewonderen”, laat Giljaam Pas weten. Als docent nucleaire geneeskunde bij Fontys Paramedisch staat hij aan het roer als het gaat om het gebruiken van de scanner. “Zelf kijk ik er ook enorm naar uit om hiermee te werken.”

Giljaam Pas (r) met een van zijn studentenRadioactieve stoffen
Nucleaire geneeskunde is een tak van sport binnen de medische beeldvorming waar radioactieve stoffen worden gebruikt, zo legt hij uit. “Die stoffen injecteer je in een patiënt waardoor deze radioactief wordt en straling uitzendt. De apparatuur vangt die straling op en maakt daar beelden van, zodat we een duidelijke diagnose van een patiënt kunnen stellen.”

Dat gebeurt met de Spect-CT, een door Siemens ontwikkelde gammacamera mét CT-scan, waarbij twee koppen de straling die uitgezonden wordt opvangen. “Dat wij deze scanner hebben staan is super bijzonder. We zijn nu niet alleen up to date, maar lopen de komende jaren zelfs voorop.”

Beroepsmatig handelen
Om ervoor te zorgen dat Pas en zijn studenten veilig kunnen werken met het apparaat, zijn onder andere de muren van de ruimte voorzien van lood. “De geïnjecteerde straling gaat alle kanten op, waardoor juiste voorzorgsmaatregelen erg belangrijk zijn.”

En nee, dat betekent niet dat er straks radioactieve studenten rondlopen op het campusterrein. “Maar we hebben wel radioactieve bronnen die daadwerkelijk een duidelijk beeld geven wanneer deze gescand worden, waardoor onze studenten precies leren hoe deze scanner werkt en hoe zij beroepsmatig moeten handelen.”

Pas doelt daarmee op het ontvangen van patiënten in een wachtkamer, het geven van instructies, het begeleiden naar het apparaat en het invoeren van de juiste instellingen. “Voor de CT-scanner hebben we poppen met botten of orgaanachtig materiaal, zodat we hiermee al wel kunnen oefenen.”

Opvoeden
En de radioactieve bronnen? Die liggen in een kluis en worden als dat nodig is voorzichtig geplaatst. “De tijd rondom deze bronnen moet zo kort mogelijk zijn en afstand nemen is daarbij ook belangrijk. En wanneer de Spect-CT draait, mag je niet in dezelfde ruimte zijn. Daar gaan we onze studenten de komende tijd in opvoeden, zodat we daarna meer de diepte in kunnen en veel kunnen oefenen. Dat gaat fantastisch worden, want deze scanner is een stuk geavanceerder en intuïtiever dan het apparaat dat we hadden.”

Terwijl verderop in het gebouw echo’s gemaakt kunnen worden van zwangere vrouwen, zal de opleiding nucleaire geneeskunde het apparaat niet voor patiënten kunnen gebruiken. “Daar hebben we de papieren niet voor, en dat is ook lastig met wetgeving. Maar dat neemt niet weg dat we hier wel een hele mooie toekomst tegemoet gaan.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd