Tilburg,
september

Raar, bij lessen hoeven we er geen rekening mee te houden

Iedereen heeft te maken met de coronapandemie. In een serie korte verhalen laat Bron studenten van Fontys vertellen wat hen bezighoudt in deze crisistijd. Deze keer: Froukje (19) zij doet de voorlopleiding Muziektheater bij de Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg.

“Ik merk eerlijk gezegd heel weinig van corona op mijn vooropleiding. Bijna alle lessen zijn praktijkgericht. Ze zijn allemaal op zaterdag. Ik ga daarom ook gewoon naar de campus. Ook de online les Solvège volg ik op de campus, omdat ik er dan toch ben.

Het gekke is wel dat we tijdens de dansles binnen 1,5 meter van elkaar mogen komen, omdat het anders onmogelijk oefenen en leren is. Maar zodra we buiten de dansstudio zijn, mogen we niet meer zo dicht bij elkaar komen.

Ook de zanglessen volg ik op school. Vorig jaar studeerde ik nog op het Koninklijk Conservatorium in Brussel en had ik de zanglessen online, maar dat werkte gewoon niet. Of de kwaliteit was slecht, of de wifi werkte niet. Dus ik ben blij dat ik alle lessen nu gewoon fysiek bij FHK kan volgen.

Mijn schooljaar is eigenlijk hetzelfde als dat het zou zijn zonder corona. Ik voel me ook echt veilig in het gebouw. Op het station wil ik dan wél dat mensen flink afstand van me houden. Ik ken mijn klas en weet van iedereen wel wat ze doen. We zijn ook maar een kleine klas van 14 studenten. Ik geloof er dus ook echt in dat als iemand zich niet lekker voelt, deze persoon thuis blijft. Daarbij gaan we ook vaak na schooltijd naar mensen thuis of ergens wat eten samen.

Nu de regels aangescherpt worden en we met minder mensen mogen samenkomen, gaan we ons daar natuurlijk wel aan houden, zeker buiten de klassen. Ook al vind ik het wel raar dat we er tijdens onze lessen geen rekening mee hoeven te houden en er thuis wél maar maximaal drie mensen mogen komen.” [Jacky Eickes]