augustus

Purple Festival: grote namen en Fontystalenten

De introductieweek van Fontys is inmiddels in volle gang. Donderdag staat het grote introductiefeest Purple Festival op de planning, dit jaar in het Leijpark. Deze artiesten maken er morgen met alle studenten een groot feest van.

Als headliner pakt Fontys groots uit met dj La Fuente. Hij sluit de avond af op de Mainstage, waar ook Freddy Moreira, Lady Bee, Sam Hofman, Abba Fever, Nobu en Faske deze dag optreden.

Naast de Mainstage kunnen de duizenden studenten ook genieten van een silent disco, die van 15.00 tot 22.00 uur bemand wordt door verschillende artiesten. Op de Tentstage neemt feestkwartet Effe Serieus het heft in handen.

Talentstage
Voor het eerst kent het Purple Festival ook een heuse Talentstage, waar vier studenten van de Rockacademie hun kwaliteiten aan een groot publiek tonen. Om 16.00 uur bijt Sjors de Haas, vierdejaarsstudent Songwriting, het spits af. Met zware harmonieën, pianoballads en hevige dynamiek probeert hij de luisteraars in een bubbel te krijgen. “Ik heb er echt zo’n zin in. Het is natuurlijk heel leuk als je gevraagd wordt om je school te representeren in je eigen vak, iets waar je al bijna vier jaar mee bezig bent om in te groeien. Hopelijk kan ik de eerstejaars met mijn muziek zowel inspireren als motiveren.”

Joep Wille neemt als songwriter en zanger van de band Bunker om 17.00 uur plaats op het podium. Vorig jaar maakte hij zelf als eerstejaarsstudent niets mee van het festival. “Maar nu wil ik alle studenten betrekken in een kleine setting, met een mix van eigen nummers, kleine Folkliedjes en akoestische versies van rocknummers.”

Het duo YPLDVan piano tot hiphop
Waar de eerste twee Fontys-talenten het intieme opzoeken, rapt Tom van Haaf er als Havey vanaf 20.00 uur op los. “Het is mijn eerste echte optreden. Mijn muziek is niet recht voor je raap, maar kent heel veel focus op tekst en emotie. Door hiphop te combineren met soul en funk experimenteer ik met teksten die ik zelf heb geschreven.”

Het duo YPLD, bestaande uit derdejaarsstudenten Skipper en Casper, is de hekkensluiter van de Talentstage. Vanaf 21.30 treden ze op. “We draaien rap en hiphop en daarin variëren we tussen energiek en oldschool”, aldus derdejaars Rockacademie-student Casper.

Zelf hebben ze nooit een introfestival meegemaakt, omdat zij begonnen tijdens de coronapandemie. Dat het duo op mag treden vinden de heren ‘heel vet’. “We nemen ons werk echt heel serieus en we pakken dan ook elke kans aan om aan iedereen te laten zien wat we kunnen. Dat dat nu ook op Purple mag is super tof.” [Noëlle van den Berg]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd