januari

Purple Festival dit jaar in Spoorzone Tilburg

Een 'Purple Paradise' in het hartje van de stad

De Spoorzone in Tilburg is dit jaar de de locatie van het Purple Festival. De Koepelhal, de Wagenmakerij en het achterliggend talud vormen op 29 augustus een 'Purple Paradise', zoals dit jaar het thema luidt van het feest dat jaarlijks het slotstuk is van de introductieweek van Fontys.

Toen Fontys in 2014 begon met één groot introductiefeest voor alle studenten, was het de bedoeling dat dit Purple Festival om het jaar in Eindhoven en dan weer in Tilburg gehouden werd. In Tilburg zelf kon tot nu toe geen geschikte locatie gevonden worden die aan alle vereisten voldeed.

Na twee jaar Hilvarenbeek en drie jaar Strijp-S in Eindhoven kunnen de duizenden studenten van Fontys het afsluitende feest van de jaarlijkse introductie nu wel een keer in hartje Tilburg vieren.

Toplocatie
"We hebben natuurlijk gekeken naar onder meer het Leypark en evenemententerrein 't Laar, maar dat lukte niet. Nu hebben we met de Spoorzone de absolute toplocatie binnen Tilburg", aldus Fontys-woordvoerster Mascha Arts.
Het festivalterrein beslaat het meest oostelijke gebied van de Spoorzone en kan in totaal 10.000 festivalbezoekers aan, even veel als het Purple-terrein op Strijp-S.

Koepelhal en WagenmakerijHet is de ultieme plek voor een mooi feestje. Tegelijkertijd is de Spoorzone ook een uitdaging voor degenen die het festival daadwerkelijk op poten zetten: vanwege alle bouwactiviteiten en de wisselingen van eigenaren en gebruikers van gebouwen is het gebied geen enkele maand hetzelfde.

Voordeel is wel dat er in Tilburg geen tenten nodig zijn omdat het grootste deel van het festival plaats vindt in de Koepelhal en de Wagenmakerij. Bijkomend pluspunt is dat eventuele geluidsoverlast, een klacht van omwonenden van het festivalterrein op Strijp S, daarmee ook kleiner zal zijn.

Paarse trein
Zoals in voorgaande jaren worden ook dit keer bussen ingezet om studenten vanuit Eindhoven naar het festivalterrein te vervoeren. Arts: "Maar we zijn ook nog in gesprek met de NS, omdat de kortste en mogelijk ook goedkoopste weg toch via het spoor is. We hopen stiekem voor elkaar te krijgen dat er een paarse trein gaat rijden tussen Eindhoven en Tilburg."

Ook nieuw dit jaar: geen enorme berg plastic wegwerpbekertjes meer op het festivalterrein. Evenementenbureau Montopinto won dit jaar de aanbesteding voor de organisatie van het Purple Festival mede door op duurzaamheid in te zetten: herbruikbare cups en al het eventuele afval is biologisch afbreekbaar.

Het thema is Purple Paradise. Op het terrein wordt dit vertaald naar de landing van een soort vakantievlucht bij een relaxte bestemming. Zo worden er een boulevard, een beach club en soort danceclub ingericht en verrijst er een paarse vuurtoren als landmark van het festival.

Overigens is in Eindhoven wederom het Klokgebouw de eerst aangewezen slaaplocatie. In Tilburg wordt een camping ingericht voor 2.000 studenten aan de andere kant van de snelweg bij campus Stappegoor.

Stadsdag
De eerste twee dagen van de introductieweek worden zoals elk jaar traditioneel ingevuld met als bedoeling dat nieuwe studenten hun opleiding en medestudenten leren kennen. Maar naast de locatie van de afsluitende feestdag wordt ook de stadsdag op woensdag anders dan tot nu toe het geval was, als het aan Fontys ligt.

Mascha Arts: "De derde dag is vooral bedoeld om de stad waar je studeert te leren kennen. Tot nu toe liep dat bijna standaard uit op lekker op het terras zitten en veel bier drinken. Dat kan best leuk zijn, maar dat is niet waar die dag eigenlijk voor is bedoeld. Dit keer wordt het veel inhoudelijker. "

Hoe inhoudelijk moet nog blijken: daarover is Fontys in gesprek met de betrokken gemeentes. [Jan Ligthart]