augustus

Purple 2023: chill sfeertje, lekker weer, fijn festival

De introweek Purple van 2023 was misschien wel de meest geslaagde sinds jaren. Alles viel op zijn plaats, de sfeer was helemaal okay en er deden zich geen noemenswaardige incidenten voor.

Wie je ook spreekt –de eerstejaars studenten om wie het allemaal ging, de organisatie achter Purple, de betrokken medewerkers van de opleidingen, de papa’s en mama’s – iedereen was dik tevreden over afgelopen week. De sfeer was ontspannen en opperbest, de activiteiten vielen in de smaak en het weer werkte natuurlijk heel erg mee.

“Jazeker”, zegt Nicolette Koot, ‘eindbaas’ van Purple. “Er is een keer een buitje gevallen op de camping. Gisteren tijdens het festival was de temperatuur heel goed en bleef het droog. Alleen was het na de laatste act even snel handelen om iedereen gefaseerd de bus in te krijgen omdat er toen wel een grote bui aan kwam.”

De enige aanpassing die vanwege het weer gemaakt moest worden, is de Purple-bijeenkomst voor de internationale studenten op Stappegoor en Rachelsmolen. De barbecue is geschrapt en dit onderdeel is naar binnen verplaatst. En ja, het was op de laatste dag niet fijn inpakken op de campings tijdens de stortregen.

Skip, Suus, Ian en Seth op de kletsnatte camping in GoirleDoorweekt
Op de camping in Goirle is het vrijdagochtend nat, modderig, doorweekt en vooral heel koud. Maar verder gaat het met veel studenten wel prima op de laatste dag van de Purple-introductieweek. De meesten hebben hooguit drie á vier uur slaap achter de rug. “Maar dat is prima. We hebben een leuke intro gehad”, zegt Skip met een schorre stem. “Gelukkig hebben we volgende week nog vrij en kunnen we even bijkomen”, vult zijn nieuwe studiegenoot Ian aan.

Bij Kyra, Bart en Bram van Muziekeducatie valt het qua kater ook reuze mee. Kyra lag er rond half 3 in vannacht - een nette score voor een week zoals deze - maar werd vervolgens om half 8 weer gewekt. “Toen liep er iemand met een toeter over het terrein”, zegt ze. Blij dat ze weer naar huis mag? Best wel. “Mijn handdoek is zeiknat. En de wc’s zijn echt heel goor. Die worden wel schoongemaakt, maar meer dan een sproeier gaat er niet doorheen.” Intro-papa Bart had nog wel een paar dagen door kunnen feesten. En Bram is vooral blij dat hij vanavond weer in zijn eigen bed mag slapen.

Dat laatste geldt niet per se voor Menno. Hij is naar eigen zeggen nog in topconditie. Sterker: hij gaat vanmiddag gewoon weer bier drinken. “Maar dan met een andere vriend, die is hier niet. Ik pak thuis een paar uurtjes slaap, stap onder een frisse douche en ga vervolgens weer de stad in.”

Incidenten
Purple verliep een week lang zonder incidenten. Opmerkelijk aangezien het hier toch om een kleine 10.000 studenten ging, waarvan een groot deel ook nog eens avond na avond de kroegen en clubs opzocht. “Voor zover wij kunnen overzien is er niets gebeurd", zegt Koot. "We kijken echt heel tevreden terug op deze editie."

Of die eerstejaars gisteren ook allemaal op het Purple Festival aanwezig waren, durft Koot niet te zeggen. “We hebben nog geen inventarisatie gehouden, dat komt later wel. Wel zijn we tevreden met de opkomst en met de festivallocatie, het Leijpark in Tilburg. Heel ruim en mooi.”

Toch zou Koot het fijn vinden om het festival ook weer eens in Eindhoven te houden. “Maar de enige geschikte locatie zou de Karpendonkse Plas zijn, en dan zijn we daar weer onze camping kwijt. Dus dan wordt het kiezen: camping of festival.”

De grootste kopzorg van deze editie was overigens wel precies dat: waar de studenten ’s nachts onder te brengen. Nu zaten die, vooral in Eindhoven, verspreid over tal van locaties. Van campings tot jeugdherbergen en zelfs hotels. Volgend jaar, zo heeft het Purple-team besloten, moet in ieder geval iedereen per stad op één plek worden ondergebracht. “Daarover zijn we nu in overleg met de gemeentes.”

Samen met uni en mbo?
Eerder dit jaar opperde minister Dijkgraaf dat het voor de integratie van mbo, hbo en universiteiten beter zou zijn als de introweken ook gezamenlijk worden gehouden. Destijds gaf Koot aan dat dit al eens geprobeerd was en dat het niet te doen was.

Niettemin zijn in Eindhoven Summa, TU/e en Fontys deze week de intro-kopstukken wel gaan overleggen. Ze hebben een kijkje genomen bij elkaars activiteiten en willen bekijken of en hoe het  mogelijk zou zijn samen op te trekken. “Het idee is om toch te proberen iets samen te doen”, aldus Nicollete Koot. “Maar een hele introweek met alle partijen, dat gaat niet lukken, dat weten we nu al.” [Jan Ligthart/Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd