september

Public Academy voor iedere nieuwsgierige

Online kennisplatform krijgt komende maanden meer functies

Fontys gaat de mogelijkheden van haar Public Academy uitbreiden. Nu is het nog een website waarop onder meer kennisevenementen worden aangekondigd en minicolleges zijn te volgen. In 2020 moet het een ‘levendige, open kenniscommunity’ zijn met eveneens actuele zaken en de bijbehorende Fontys-opleidingen of -cursussen. “Een plek waar (aankomend) professionals kennis halen, brengen en samen maken.”

Dat zegt Piet van Ierland, directeur marketing en communicatie bij Fontys. De komende maanden worden gebruikt om de veranderingen technisch mogelijk te maken. ”Daarna hoop ik op een doorontwikkeling: dat niet alleen Fontys zich er presenteert, maar dat het veel meer een samenwerking met professionals wordt. Dat je als bezoeker je eigen voorkeuren kunt aangeven en daar op maat inhoud voor terugkrijgt.”

Beperkt
De website van de Public Academy zag zo’n twee jaar geleden het levenslicht, met beperkte functies. Het aanbod werd daarna mondjesmaat uitgebreid: kennisbijeenkomsten voor en met het werkveld en voor studenten, zoals een kenniscafé over de zorg, discussies over de toekomst van zorg en technologie en nieuwe inzichten in het meten van sportprestaties. Van Ierland: “Het is stom dat wij deze kennis apart uitdragen naar onze netwerken, terwijl dit nou typisch geschikt is om te delen met de buitenwereld. Dat zijn onderwerpen die ook voor anderen interessant zijn.”

Straks geeft het online platform eveneens aan hoe de bezoeker zichzelf in een bepaald vakgebied verder kan professionaliseren, door een cursus of opleiding te volgen of stage te gaan lopen. Doelgroep zijn volgens Van Ierland ‘alle professionals in ons netwerk’: “Of dat nu een stagepartner, alumnus of medewerker van een bedrijf is waarmee we samenwerken. Maar wat mij betreft staat het open voor iedereen die nieuwsgierig is en wil blijven leren en onderzoeken.” Ook bestuursvoorzitter Nienke Meijer refereerde dinsdag hieraan tijdens het Denk Groter Debat.

Refereeravonden
Een voorbeeld van zo’n kennisbijeenkomst zijn de refereeravonden die Fontys Paramedische Hogeschool verzorgt over medische kwesties. “Daarbij nodigen we drie sprekers uit. Bij voorkeur ook één van Fontys en twee externen. Belangrijk is wel dat de sprekers echt professionals zijn uit het veld”, vertelt Brechtje Poelman van FPH. De eerste drie avonden werden vorig jaar bezocht door respectievelijk 103, 84 en 82 mensen. Niet alleen paramedici maar ook andere zorgprofessionals en geïnteresseerden zijn er welkom.

De meerwaarde is volgens Poelman dat de opleiding zich als kennisinstituut profileert in de markt. “Verder krijgen studenten op een laagdrempelige manier kennis aangeboden buiten het curriculum om en kunnen docenten zich laagdrempelig professionaliseren. Maar het meest relevant is dat de buitenwereld naar Fontys wordt gehaald en kennismaakt met onze hogeschool.” [Tim Durlinger]