Eindhoven,
05
maart
2020
|
09:01
Europe/Amsterdam

PSV en de prijs van succes

Als je maar lang genoeg ergens blijft zitten, dan maak je alles een keer mee. Toen ik begon bij PSV als algemeen directeur was er een roerige periode afgesloten, waarin zelfs een financiële herstructurering nodig was. Sportief was het ook lastig, want in vijf seizoenen werd er geen landstitel gewonnen.

Mijn timing om in te stappen was goed, want vijf jaar later waren er drie landskampioenschappen gewonnen en de schuldenlast was weggewerkt. Dan denk je dat er het nodige krediet is opgebouwd, maar dat is in de topsportwereld een misvatting.

In de maanden december en januari van het lopende seizoen gaat het mis. Een onrustige tijd met mindere resultaten, acties in en rond het stadion, veel negatieve media-aandacht, social media die ontploft, met als gevolg veel onzekerheid. Het wordt dan duidelijk dat alleen de actualiteit telt. In deze complexe en turbulente tijd, met een hoge snelheid van oordelen, ongenuanceerde meningen en een afrekencultuur, worden de mensen die verantwoordelijkheid dragen publicitair vogelvrij verklaard.

Wat je dan meemaakt, is echt niet leuk meer tegenwoordig. Ik heb ervaren dat social media de wereld verdeelt in mensen die verantwoordelijkheid nemen en mensen die hier onbezonnen een oordeel over vellen. Heel veilig en ook anoniem. Deze beeldvorming wordt dan ook vertaald naar bedreigingen, fout gedrag van mensen en persoonlijke aantijgingen. Dat zijn de periodes dat je een hoge prijs betaalt.

Het directe effect is dat ik zelf moet stoppen met berichtgeving op social media. Wat ik ook zou posten, positief of negatief: het zou een storm van reacties opleveren, met als effect weer allerlei varianten van beeldvorming. Het zou in elk geval niet de zo noodzakelijke rust terugbrengen.

Mijn persoonlijk dilemma is nu of ik mij toch weer ga melden op Twitter. Het is zeker dat ook hierop weer ongenuanceerd zal worden gereageerd. Laten we het er maar op houden, dat elke baan een schaduwkant heeft, die je als het goed is vooraf hebt afgewogen.

Toon Gerbrands is algemeen directeur van PSV en schreef diverse boeken over coachen en succes. Hij roept iederen actief op om op hem te reageren en ook om zelf onderwerpen aan te dragen. Deze column is daar een voorbeeld van: Toon werd gevraagd wat de crisis bij PSV en de lawine aan negativiteit op social media met hem deden. 

Reacties (0)
Bedankt voor uw bericht.