oktober

Pride vlag in Venlo: ‘Alle kleuren verdienen een plek’

Het moment heeft even op zich laten wachten, maar dat maakte deze dag op Fontys Venlo niet minder feestelijk. Vanaf maandag wappert ook hier de kleurrijke Fontys Pride-vlag. Nodig, volgens medewerkers en studenten.

Het was een belangrijk moment voor de campus aan de Tegelseweg, aldus helpdeskmedewerker Dave Böskes. Hij is een van de initiatiefnemers vanuit Venlo en - zo noemt hij het zelf – ‘ook lid van de community’. "Iedereen moet zichzelf kunnen zijn en dat dragen we met deze vlag graag uit. Binnen Fontys is namelijk plek voor iedereen."

Zeker dertig geïnteresseerden sloten zich maandagochtend aan bij de onthulling van de vlag. Een hele diverse groep, wat volgens Böskes typerend is voor de Limburgse Fontyslocatie. "We hebben hier onder andere studenten uit Nederland, Duitsland, Turkije, Azië en verschillende Oostbloklanden. Die zijn vandaag ook vertegenwoordigt in de groep bezoekers. Diversiteit leeft dus in elke community."

Studente Emelie (links)Leren over LHBTQIA+
Een van de bezoekers was de Duitse Emelie. Volgens de studente Informatica is het niet alleen leuk dat Venlo sinds vandaag een vlag heeft, maar is het ook erg belangrijk. “Het is goed voor mensen die niet in de LHBTQIA+-community zitten om hierover te leren. En daar kan dit zeker bij helpen.”

Volgens Emelie wordt namelijk niet iedereen geaccepteerd in de huidige samenleving. “Dat heeft vaak te maken met seksuele oriëntering. Maar we moeten mensen respecteren, omdat ze mensen zijn. Niet omdat ze alleen maar hetero’s of juist biseksuelen zijn. Dat draagt deze vlag ook uit.”

Jezelf accepteren
Hoewel Emelie met trots vertelt over haar voorkeuren, is er ook een aantal studenten dat niet met naam en toenaam genoemd wil worden of op de foto wil staan. Dat heeft vaak te maken met het thuisfront, legt een van hen uit. “Ik kom uit De Caraïben waar ik erg conservatief opgevoed ben. Mijn familie weet niets van mijn geaardheid waardoor het ook heel lang duurde voordat ik mezelf kon accepteren. Maar hier kan ik eindelijk mezelf zijn en voel ik me volledig op mijn gemak. Daarbij is het fijn om te weten dat ook de opleiding je volledig accepteert om wie je bent.”

Volgens Henning Janßen en Wouter Josso, de twee directeuren van de Limburgse instituten, is dat precies waar de regenboogvlag voor staat. “We geloven in een diverse maatschappij en Fontys Venlo is een campus waar alle kleuren een plek verdienen. Deze vlag staat dan ook niet alleen voor respect, maar ook voor het leren en leven met elkaar op onze campus.”

Henning JanßenAndere kant van medaille
Toch is er ook een handvol studenten dat zich volgens initiatiefnemer Böskes niet helemaal op zijn gemak voelt bij het hijsen van de vlag. "Ik heb vorige week een gesprek gehad met een Aziatische studente die wilde weten wat er ging gebeuren, waarom we dat precies deden en waarom we een genderneutraal toilet faciliteren. Na uitleg te hebben gegeven, gaf ze aan dat ze zich daar niet prettig bij voelt en het desbetreffende toilet wil vermijden. Dat kan natuurlijk en is geen probleem. Maar wat we hier vandaag doen, zorgt ervoor dat nog meer studenten zich bij ons fijn en veilig voelen. En dat is het belangrijkste.”

De kleurrijke vlag hangt tijdelijk in de centrale hal van de campus. “Wanneer de banieren binnen zijn, krijgt de Pride-vlag een prominente plek voor onze hoofdingang, zodat iedereen meteen bij binnenkomst weet dat ze hier welkom zijn", aldus Böskes. [Noëlle van den Berg]