Tilburg,
september

Prestigieuze podiumprijs voor oud-student Heitmann

Fontys-docent, oud-student en choreograaf Katja Heitmann heeft maandagavond de prestigieuze Gieskes-Strijbis Podiumprijs 2020 gewonnen. Ze deelt die met de Rotterdamse theatermaker Tjon Rockon. Beiden ontvangen hiervoor 60.000 euro.

Tilburgse Katja Heitmann studeerde in 2012 af aan de dansacademie van Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK) in haar woonplaats. Sindsdien timmert zij met veel succes landelijk aan de weg als choreograaf. De Gieskes-Strijbis Podiumprijs wordt door kenners gezien als de grootste podiumprijs van Nederland.

“Katja is zeker iemand die iets in beweging gaat brengen”, geeft Dirk Dumon aan. Hij is bij FHK docent aan de Dance Academy en coördinator van de bacheloropleiding choreografie, die Heitmann volgde. Ook was hij haar mentor en afstudeerbegeleider.

Eigenzinnig
Terugkijkend, zegt Dumon: “Ik denk dat zij de kwaliteit had om zelf haar eigen potentieel aan te boren. Met een eigenzinnigheid die ze al had toen ze de school binnenkwam en die ze vervolgens heeft doorontwikkeld.”

Dirk DumonNaast eigengereid en confronterend wordt haar choreografie ook wel beoordeeld als provocatief. “Ja, ze heeft een kijk op de maatschappij waarmee ze mensen echt een spiegel voorhoudt. En die heeft scherpe randjes”, weet de Fontys-docent. “Maar altijd vanuit de inhoud, om iets te duiden. Niet provocatief om te kwetsen.”

Trouw aan zichzelf
Eerder, in 2016, won Heitmann (1987, Hamburg) de Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht. In 2012 moest ze de Jacques de Leeuwprijs, die FHK jaarlijks uitreikt, aan de latere musicalartieste, zangeres en actrice Celinde Schoenmaker laten.

“Prijzen doen mij niks”, zegt Dumon. “Maar ik zie hier iemand die al vele jaren weet waar ze mee bezig is. Dat vind ik heel mooi aan haar: ze blijft trouw aan zichzelf.”

Conventies doorbreken
Iets wat hem altijd is bijgebleven, is haar eerste opdracht voor de choreografieopleiding: een solo op tapdansschoenen, op een kleine vierkante meter. “Indrukwekkend. Ze stelt conventies aan de kaak, speelt ermee en doorbreekt ze ook. Dat was in die solo al zichtbaar. Ze heeft in haar opleiding meegenomen wat ze kon gebruiken, maar ze wist welke weg ze wilde bewandelen en deed dat ook.”

Heitmann werkt graag in de openbare ruimte. Daar weet ze volgens Dumon een vorm van intimiteit te creëren die haar publiek raakt.

Workshops
Drie jaar geleden vroeg hij haar om in de bachelor choreografie-docent te worden. Heitmann verzorgt er workshops aan derdejaarsstudenten. “Die zien haar als veeleisend en iemand die het onderste uit de kan vraagt.”

Daarvoor gaf ze ook geregeld workshops bij Dance Academy. “Ze heeft altijd contact met ons gehouden. Haar perspectief op het werkveld wordt zeker gewaardeerd binnen Fontys.”

Veerkracht en creativiteit
Ondanks de coronacrisis is de aanwas bij zijn opleiding goed, aldus Dumon. Hij bespeurt een flink animo om met dans bezig te zijn. Tegelijk is er bezorgdheid en onduidelijkheid over wat corona allemaal teweeg gaat brengen.

“Maar de studenten die net de choreografieopleiding hebben afgerond, hebben aangetoond over veerkracht en aanpassingsvermogen te beschikken. Er is zeker optimisme, waaruit creativiteit voortkomt. Dansers én choreografen worden nog inventiever dan ze al waren.” [Tim Durlinger]